Problemele legate de furnizarea de energie electrică discutate de administrația locală suceveană cu reprezentații E.On

Primari din mai multe localități sucevene și-au exprimat, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții E.On, nemulțumirile legate de modul de furnizarea energiei electrice și au prezentat problemele cu care se confruntă, în special de investițiile în echipamente, iar pe de altă parte, reprezentanții E.On au arătat că programul de investiții pentru următorii doi ani în județ se ridică la circa 40 de milioane de lei.

Gheorghe Flutur (5)

În cadrul întâlnirii, organizată de președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, s-au prezentat toate punctele aflate în divergență și s-a stabilit o nouă întâlnire peste trei luni pentru a se vedea dacă problemele au fost soluționate.

Unul dintre primarii nemulțumiți, Viorel Cucu, din Adâncata a arătat că de patru ani a cerut înlocuirea unui post de transformare în condițiile creșterii numărului de consumatori, dar că primește invariabil răspunsul că se află în planul de investiții fără să fie făcută această înlocuire.

El a explicat că a fost nevoit să facă din fondurile locale investiția de 760.000 de lei, acum fiind în procedură de achiziție, iar întreaga investiție va fi preluată de E.On apoi fără ca această companie să contribuie la achiziție.

De aceea, primarul a propus ca administrațiile locale să preia şi reţele de alimentare ale consumatorilor privaţi, să facă lucrările de întreţinere, iar compania în cauză să încaseze doar contravaloarea facturilor.

El a mai arătat că pentru a putea da în folosinţă reţeaua de canalizare din Adâncata la mijlocul lunii septembrie a fost nevoit să mai facă o investiţie de 800 de milioane de lei vechi la un alt punct de transformare, fără ca E.On să contribuie la investiție.

viorel cucu

Viorel Cucu a spus că sunt foarte multe avarii în comună din cauza rețelelor învechite subliniind că din 1990 au fost făcute investiții în comună doar la un singur punct de transformare.

Potrivit lui Cucu, o altă mare problemă este în obţinerea avizelor de la E.On, iar administraţiile locală întâmpină greutăţi mari pentru a intra în posesia avizelor favorabile pentru o serie de proiecte pe fonduri europene, situație reclamată și de primarul din Dorneşti, Gheorghe Luţa, care a spus că  nu poate porni alimentarea cu apă a comunei pentru că nu primeşte avizele respective.

El a mai reclamat că nu se înlocuiesc stâlpii care sunt avariați, iar reprezentanții furnizorului de energie electrică au refuzat înlocuirea unei rețele foarte vechi, sugerând ca aceasta să fie făcută din fondurile locale.

Luța și-a exprimat nemulțumirea că toate investiţiile pentru extinderea reţelelor sunt suportate de consumatori, după care intră gratuit în proprietatea E.On, iar localitățile nu primesc nici măcar chirii pentru terenurile pe care sunt amplasate instalațiile, terenul fiind dat în administrare gratuită.

Primarul din Câmpulung Moldovenesc, Mihăiţă Negură, s-a plâns că E.On nu are un punct de informare pentru populaţie care să funcţioneze de luni şi până vineri, iar primarul din Dumbrăveni, Ioan Pavăl, consideră că legislaţia actuală permite acestei companii „să facă ce vrea”, arătând că la liceul din Dumbrăveni s-au ars 20 de calculatoare după un şoc de curent şi nu s-a întâmplat nimic.

mihaita negura

El a mai spus că E.On are doar trei echipe de intervenție pe teren, iar în cazul unor defecţiuni se așteaptă ore în șir pentru remedierea avariilor.

Pavăl a reamintit că în contractul de privatizare, E.On a avut obligații de a moderniza instalații, de schimbări de puncte de transformare.

Mai mulți primari și-au exprimat apoi nemulțumirile legate de lipsa de investiții în refacerea sau modernizarea instalațiilor.

Pe de altă parte, Dorel Maxim, coordonator Acces Reţea din cadrul E.On Distribuţie, a arătatl că pentru extinderea reţelelor de distribuiţie, primăriile trebuie să depună o documentaţie la companie, după care se face un studiu de fezabilitate şi urmează să se stabilească ce coparticipare la investiţie va fi din partea E.On și a arătat că zece primării au început aceste demersuri, şi doar cea din Vatra Moldoviţei a depus documentaţia completă.

Maxim a precizat că primăriile pot să depună această documentaţie în următoarele două luni, iar studiul de fezabilitate fiind plătit de companie.

Președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a spus că problema studiilor de fezabilitate este cunoscută și a cerut o prezentare exactă a politicii companiei privind investițiile în extinderea rețelelor.

Astfel, coorodnatorul centrului de exploatare Suceava a E.On Distribuţie, Ovidiu Strugaru, a spus că pentru judeţul Suceava, pentru anul 2016 sunt aprobate şi finanţate 48 de lucrări investiţii, de 11,6 milioane de lei, în timp ce pentru anul 2017 vor fi realizate 73 de lucrări, în valoare de 28,6 milioane de lei.

El a arătat că sunt prevăzute investiţii și dintre cele semnalate de primari, lucrările urmând să se realizeze în mai multe zone ale judeţului atât pentru exinderea reţelelor, dar şi pentru înlocuirea transformatoarelor.

Strugaru a mai spus că echipele de intervenţie lucrează în permanenţă, iar indicatorii de performanţă sunt respectaţi și că se fac efoturi pentru prestarea unui serviciu bun și corect în condițiile în care s-au făcut și reorganizări.

Președintele CJ Suceava le-a transmis reprezentanților E.On că au la dispoziţie trei luni pentru a găsi soluţii la problemele semnalate de primari și a solicitat directorilor E.On prezenți la această întâlnire să ţină cont de profilul judeţului Suceava şi să aibă în vedere nevoia de extindere a reţelelor de alimentare cu energie electrică, dar şi de rezolvarea problemelor apărute la stâlpi de susținere a rețelelor electrice în urma calamităţilor.

El consideră că va trebui soluționată și problema echipelor de intervenţie trebuie rezolvată, astfel încât lucrările de rebranşare unde sunt înregistrate avarii să se finalizeze mai repede.

Președintele CJ Suceava a mai arătat că și problema avizelor trebuie soluționată astfel încât primăriile să nu piardă fonduri europene din această cauză.

Flutur a spus că dorește să organizeze o altă întâlnire peste trei luni pentru a se stabili dacă problemele au fost soluționate.

Directorul de vânzări pentru regiunea de est a E.On Energie România, Silvia Macedon, a spus că reprezentanţii companiei vor fi în permanenţă alături de autorităţile locale sucevene.

„Este momentul de la care trebuie să discutăm despre termene de rezolvare. Înţeleg faptul că e momentul ca şi noi să fim lângă dumneavoastră. Eu sunt mândră de echipa cu care lucrez, sunt specialişti, dar trebuie să vină lângă dumneavoastră. Aici am fost un pic deficitari, dar nu va dura mai mult de trei luni să venim şi să discutăm cu dumneavoastră, cu termene de rezolvare a problemelor”, a spus Silvia Macedon.

Gheorghe Flutur a avut însă ultimul cuvânt, subliniind că ar fi bine ca și cei din Suceava să fie mândri că sunt clienți ai companiei.

 „Mai rămâne să fim şi noi mândri că suntem clienţii dumneavoastră”, a subliniat Flutur.