Grup infrastructură: E nevoie de un plan național de variante de ocolire. La Gura Humorului autoritățile locale nu au mai așteptat decizia de la „centru”


Intră acum și în grupul de

Grupul pentru promovarea infrastructurii apreciază că variantele de ocolire au revenit din nou în atenția CNAIR și a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii mai ales că din postările publice ale celor două instituții se observă o atenție suplimentară care se manifestă pentru aceste profiluri de drumuri.

„În limbaj tehnic, un drum de centură este un drum public care ocolește o localitate, destinat circulației de tranzit și o variantă de ocolire adaugă acestei definiții posibilitatea întâlnirii cu un profil de drum superior (autostradă, drum expres etc.)”, arată Grup Infrastructură.

Potrivit analizei acestui grup, variantele de ocolire reprezintă o usturătoare lecție de ineficiență și dezinteres

„Deși a existat un interes pre-aderare din partea României de a veni cu soluții pentru aceste tipuri de drum, ele au devenit în timp o usturătoare lecție de ineficiență și dezinteres, atât din partea statului cât și din partea antreprenorilor”, apreciază sursa citată.

Un exemplu este VO Tecuci care a intrat recent în vizorul și atenția presei prin mobilizarea anunțată de ministrul Transporturilor și Infrastruturii, Sorin Grindeanu, și care era un proiect declarat prioritar pentru CNAIR încă din 2005.

„Astfel, Tecuciul fusese introdus de vechiul CNADNR, actualul CNAIR, în rândul localităţilor prioritare pentru finanţarea întregii investiţii. Demersurile autorităților publice locale, încă din anul 2005, s-au materializat abia în 2009 (Hotărârea de Guvern nr. 990/16.09.2009) când printr-un act normativ s-au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru VO Tecuci. Ulterior, prin Hotărârea de Guvern nr. 347/ 24.04.2012, au fost demarate și procedurile de expropriere. Să nu uităm nici de VO Mihăilești”, explică sursa citată.

Grup Infrastructură mai arată că Variantele de Ocolire sunt proiecte destinate a creşte mobilitatea populaţiei, bunurilor şi serviciilor și amintește că din perspectiva construcției Variantelor de Ocolire în cadrul coridoarelor IV şi IX, aceste tipuri de drum erau prezăvute pentru a creşte mobilitatea populaţiei, bunurilor şi serviciilor.

De asemenea, Master Planul General de Transport (MPGT) propunea dezvoltarea infrastructurii de transport rutier prin crearea unor coridoare noi de transport (realizarea de autostrăzi, variante de ocolire, drumuri expres), reabilitare/extindere variante ocolire transport rutier

Obiective strategice conform MPGT sunt:

Îmbunătățirea mobilității populației și a traficului aferent transportului de mărfuri în cadrul rețelei

TEN-T de bază și a rețelei extinse, prin construcția unei rețele de autostrăzi și drumuri expres;

Asigurarea accesului pentru populație și pentru mediul de afaceri la rețeaua TEN-T de bază și

la rețeaua extinsă, prin construcția coridoarelor de legătură națională;

Asigurarea unei rețele de transport rutier sigure și operaționale, care să contribuie la reducerea

numărului de accidente rutiere, precum și la reducerea timpilor de călătorie;

Asigurarea accesului internațional prin intermediul legăturilor cu țările vecine; și

Asigurarea unei rețele de transport propice mediului înconjurător, prin implementarea

proiectelor de variantă de ocolire.

În cadrul acestui Master Plan este prevăzută realizarea de variante de ocolire pentru o serie de orașe precum: Timișoara (varianta sud), Cluj-Napoca (variantele nord și sud, centura Florești), Iași (varianta trafic ușor), Bacău, Târgu Mureș (varianta est), Oradea (inel de centură integrat), Brașov (varianta de ocolire Săcele-Hărman-Bod-Hălciu-Dumbrăvița-Vlădeni), Sibiu (varianta sud), Craiova (varianta sud), Botoșani, Galați, Ploiești (DN1-DN 72), Pitești (varianta vest), Arad (varianta est), Baia Mare (reabilitare și modernizare).

Grup Infrastructură prezintă și exemplul VO Gura Humorului care demonstrează o mișcare centrifugă a autorităților

„VO Gura Humorului este un exemplu care demonstrează o mișcare centrifugă a autorităților publice locale care ”își iau destinul în mâini”, în limbaj colocvial, și se apucă de construit la nivel regional, fără a mai aștepta direcția, decizia de la centru. În limbaj administrativ, vorbim de procesul de declasificare prin care această variantă de ocolire la nivel de execuție și proiectare va fi asigurată de autoritățile locale. Partea tehnică, auditul rutier, precum și alte operațiuni administrative revin CNAIR”, arată sursa citată.

„În lipsa unui plan național de construcție a variantelor de ocolire pentru orașele din România riscăm ca mișcarea centrifugă să crească, iar centrul să-și piardă din valoare și strategie. Rămâne de văzut cum această traiectorie se va calibra/ciocni de noua strategie a decidenților din transporturi”, a mai apreciat Grup Infrastructură.

Reamintim că Varianta de Ocolire a orașului Gura Humorului este în proiectare, iar drumul se va desfășura pe o lungime de 8,57 km și este parte a Autostrăzii Nordului.

Aceasta va fi proiectată la nivel de drum expres cu două benzi pe sens și separator de sensuri.

Întreaga platformă a drumului are o lățime de 21 de metri, carosabilul va fi de 14 metri,iar  separatorul de sens de doi metri.

Această centură ocolitoare va porni de la intersecția cu DN 17 din sensul giratoriul de la Păltinoasa și se va intersecta din nou cu DN 17 după Gura Humorului, spre orașul Frasin.


Intră acum și în grupul de