Minuni nu am facut in acest an, dar sunt sigur ca s-a muncit in Primaria Suceava

Rep: „A trecut deja un an de zile de cand ati candidat. Ati promis in vara anului 2004 ca va fi altceva la Primaria Suceava. Se va schimba mentalitatea, se vor schimba oamenii cu care s-a lucrat pana acum si, ce e mai important, se va schimba felul de a accesa principalele servicii. Va puteti lauda ca ati facut ceva din ce ati promis pana acum?

Ion Lungu: Da, eu cred ca in mare am reusit, ca sa spun asa, in primul an sa schimb ceva in mentalitatea salariatilor Primariei municipiului Suceava, in modul de abordare al problemelor. As fi nesincer sa spun ca am reusit in totalitate, dar eu cred ca personalul Primariei, ma refer aici la personalul executiv din aparatul propriu, a perceput acest semnal al meu si au inteles ca trebuie sa lucreze in slujba cetateanului si pentru cetatenii municipiului Suceava.

Rep.: Si cum credeti dvs ca o sa faceti cu aceeasi oameni o altfel de administratie?

I.L.: Este un lucru foarte simplu. Tonul la cantec se da de la varf. Daca tonul este dat corect si este perceput corect eu zic ca acesti oameni inteleg ca trebuie sa-si faca datoria, altfel riscand, fara a ameninta, pana a ajunge acolo sa-si piarda locurile de munca.

Rep: Spuneti-mi cu ce va laudati dupa un an de mandat, efectiv?

I.L.: Sigur, minuni nu am facut in acest an, minuni face numai Dumnezeu, nici nu am promis ca voi face minuni. Dar eu sunt convins ca in acest an de zile s-a muncit destul de mult la Primaria municipiului Suceava, eu in calitate de primar am muncit foarte mult si cred ca se vad deja niste rezultate. Lasand modestia la o parte, eu cred ca, indiferent cat de carcotasi am vrea sa fim, se cunoaste ca s-a intamplat ceva in acest an in municipiul Suceava. Sigur, eu am mai prezentat bilantul meu la sfarsit de an de mandat. In primul rand eu cred ca s-a facut o gestionare corecta a resurselor financiare din Primaria municipiului Suceava si aici vreau sa va spun cu toata sinceritatea ca am redus la jumatate cheltuielile materiale de functionare a aparatului propriu din Primarie, lucru care nu este deloc de neglijat, este vorba de cateva zeci de miliarde, comparativ cu anii din urma. Am schimbat modul de abordare al problemelor, modul de stabilire al prioritatilor si aici chiar as vrea sa intru in plin, daca se poate spune asa. Ma intreba lumea, de multe ori, de unde avem bani pentru asfaltari. Sigur, eu spun ca, asa cum am enuntat si inainte, pentru o chibzuire mai eficienta a resurselor financiare ale Primariei, am reusit sa dam curs unor lucrari de prioritate, cum ar fi lucrarile de asfaltare in municipiul Suceava. Pentru o schimbare de abordare a cestor lucrari de asfaltare, in ideea ca putem sa facem lucrari de eficienta si aici ma refer la covoare asfaltice si eu zic ca in acest an vom reusi sa facem aproximativ 5 kilometri de covor asfaltic in municipiul Suceava, un lucru care nu este deloc neglijabil. Sigur ca aceste lucrari costa destul de mult. Probabil vom ajunge in acest an sa facem lucrari de reparatul strazilor pe undeva la 80 de miliarde. Nu vreau sa ma intorc in trecut, dar trebuie sa spunem lucrurilor pe nume, se fac in acest an lucrari de reparatul strazilor in municipiul Suceava, cat s-au facut in ultimii 4 ani. Nu este usor, dupa cum se stie, si aici vreau sa multumesc actualei conduceri a Primariei municipiului Suceava, vreau sa multumesc consilierilor locali si subliniez vreau sa multumesc consilierilor locali ca au priceput care este urgenta municipiului Suceava si mi-au aprobat sa angajam un credit de 50 de miliarde, din care aproximativ 30 de miliarde vor fi destinate pentru lucrari de reparatul strazilor. Deci, se fac eforturi, nu este usor, dar eu cred ca impreuna vom reusi dupa 4 ani de mandat al actualei conduceri a Primariei municipiului Suceava si implicit a Consiliului Local sa schimbam ceva in fata municipiului Suceava.

Rep.: Spuneti-mi, cu proiectul „Utilitati si mediu la standarde europene” se mai intampla ceva?

I.L.: Din punctul meu de vedere ar trebui sa se intample. Eu mi-am facut, sa spun asa, temele, am semnat toate contractele care erau legate de acest proiect, toate hotararile de Consiliu Local si nu sunt putine, ca sunt vreo trei la numar legate de intentia de angajare de sume din programul „Utilitati si mediu”. Din pacate, am inteles ca la ora actuala, ma rog dl presedinte Mirza este in concediu, am vorbit cu dl Valeanu, se asteapta sa vina sa dea o lumina verde pentru a scoate acele patru puncte termice, si din punctul meu de vedere trebuiau scoase la licitatie. Eu sper sa nu intram intr-un blocaj, ma rog, din alte cauze ca sa spun asa colaterale si sa nu cumva sa fie niste interpretari politice. Deci, in ceea ce ma priveste, eu cred ca mi-am facut, asa cum spuneam, temele, am facut hotarari de Consiliu Local, am semnat contractul, asteptam doar sa se deruleze acest contract sau partea care revine municipiului Suceava din proiectul „Utilitati si mediu”.

Rep.: Faptul ca senatorul Gheorghe Flutur, actualul ministru al Agriculturii, se razboieste deschis cu presedintele Consiliului Judetean Gavril Mirza, ati resimtit-o ca pe o interferenta in buna desfasurare a termenelor administrative pentru Suceava?

I.L.: Deocamdata nu si sper sa constat si in continuare ca acest razboi, de care spuneti dvs, cu ghilimelele de rigoare, nu afecteaza proiectele care se vor derula in municipiul Suceava. In ceea ce ma priveste am avut totdeauna discutii constructive cu dl Mirza, dl presedinte al Consiliului Judetean, si eu sper sa fie doar o disfunctionalitate de moment, sa spun asa, si nu una de lunga durata, in ceea ce priveste implementarea programului „Utilitati si mediu in municipiul Suceava”.

Rep.: Nu am prea auzit de cei doi viceprimari ai municipiului decat atunci cand dvs sunteti plecat din localitate sau eventual va luati concediu. Pana acum nu v-ati luat concediu, ati fost plecat doar de vreo doua-trei ori. Care e relatia cu ei? Ce se intampla? De ce ii puneti intr-o umbra?

I.L.: Nu ii pun eu in umbra, din moment ce chiar in bilantul de sfarsit de an de mandat i-am pus la loc de cinste acolo si am spus ca nu ar fi fost posibile realizarile care sunt la ora actuala fara implicarea celor doi viceprimari si a Consiliului Local, deci nu este nici o strategie a mea de a-i pune in umbra. Sigur, sunt un om energic, sunt un om spontan, sunt un om, daca vreti, dintr-o bucata, nu stau ore intregi pe la cafele, barfe, nu am timp efectiv. Deci, am un alt stil de actiune, dar relatiile de colaborare, ne intalnim, discutam, stabilim strategiile si eu zic ca nu sunt probleme de colaborare cu cei doi viceprimari, nici intr-un caz nu am eu o strategie de a-i pune in umbra. Dar pana una alta, totusi eu sunt primarul municipiului Suceava si probabil de asta, si conform legii pana la urma, seful administratiei locale este primarul.

Rep.: Spuneti-mi, ati promis ca veti schimba fata transportului public de calatori. Pana in momentul de fata s-au facut cateva incercari timide, maxi-taximetristii tot cam cum vor ei circula. Propriu-zis au intrat puternic si s-a ajuns sa se faca tot cum vor ei.

I.L.: Da, trebuie sa recunosc cu toata sinceritate ca principala nerealizare a acestui an de mandat este aceasta noua societate de transport public local care astazi este realizata din punct de vedere al personalitatii juridice. Am muncit foarte mult si va spune principala mea nemultumire, daca ne uitam in stenogramele Consiliului Local, cred ca nu a fost luna in care sa nu discutam despre transportul public local, fie ca am propus o asociere, un caiet de sarcini, am discutat situatia actuala sau situatia la acea vreme a TPS-ului. Am discutat noua societate de transport public local al TPL-ului, care s-a constituit, in sfarsit. Nu este o batalie simpla si, aici trebuie sa spun cu toata sinceritatea, inclusiv cercurile de interese care se invart in jurul acestor maxi-taxi au avut si ele rolul lor in a frana realizarea unei noi societati de transport public local, dar eu va spun cu toata sinceritatea, sunt convins ca voi invinge. Eu zic ca suntem pe drumul cel bun. Deci, dupa cum se stie noi am aprobat in Consiliul Local o noua societate de transport public loca, TPL-ul Transport Public Local Suceava, care are ca actionari Consiliul Local, Termica si Acet. Deja am intocmit caietul de sarcini, s-a publicat in Monitorul Oficial partea a IV-a intentia noastra de a achizitiona 15 autobuze noi. Avem in paralel selectie de oferte pentru angajarea acelui credit de 50 de miliarde, si inca o data multumesc Consiliului Local pentru intelegerea de care a dat dovada si sunt convins ca pana la sfarsitul anului vom avea o noua societate de transport public local functionala. Asa cum ati spus si dvs, eu am intrat cu forta in transportatorii de maxi-taxi, la un moment dat am facut acea licitatie, au respectat cateva luni de zile regulamentul, ca sa spun asa. Vazand faptul ca noi vrem sa facem o noua societate de transport public local si eu am fost foarte transant in fata lor si le-am spus ca viitorul transportului public local in Suceava nu este cel de maxi-taxi, ci este transportul public de autobuze, este un soi de numaratoare inversa si sigur ca, cu ghilimelele de rigoare, unii isi fac de cap. Eu va spun ca pana la 1 octombrie expira acest contract cu transportatorii de maxi-taxi. Sper ca pana la acea data sa avem prima transa de 15 autobuze aduse in municipiul Suceava. Ne vom reconsidera pozitia fata de transportul de maxi-taxi, care este un transport complementar, subliniez complementar, deci nu este un transport public si, probabil, sigur nu se va elimina in total acest transport, vor ramane, estimez eu, la o jumatate din transportatorii de maxi-taxi si avem o baza de date, avem o monitorizare a lor si-i vom selecta pe cei mai corecti si care se comporta civilizat in trafic si fata de cetatenii municipiului Suceava, cei care dau bilete, cei care nu fac evaziune fiscala, cei care nu sunt obraznici in trafic.

Rep.: Ultimul scandal de…..din municipiul Suceava, cel cu terasele din centrul Sucevei v-au cam stirbit putin din reputatia de strateg in materie de urbanism pe care v-ati facut-o pe parcursul intregului an. Ce s-a intamplat? Cine v-a fracturat aceasta imagine?

I.L.: Cred ca nu acesta este ultimul scandal. Va spun eu imediat care e ultimul scandal pe linie de urbanism. Eu nu am spus ca sunt un strateg pe linie de urbanism, am dat exact ce spuneti dvs libertate totala Directiei de Urbanism, dnei viceprimar, care raspunde de urbanism. Din pacate, in centrul Sucevei am mers pe o idee de buna credinta, in sensul ca oamenii sau firmele care au avut si anul trecut terase in centru si care aveau niste dotari, dupa viziunea mea, corespunzatoare pentru o terasa din centru, cu un mobilier cat de cat adecvat, mai rustic, mai deosebit, am zis sa se mearga in continuare si anul acesta. Sigur asa este la noi la romani, eu le-am intins un deget, ei mi-au luat toata mana. Imi pare rau…Ulterior am fost atentionat dupa ce s-a schimbat conducerea Biroului de Urbanism, ca, de fapt, acolo trebuiau date certificate de urbanism, nu autorizatii. Nu am stiut la vremea respectiva. O sa o reparam anul trecut. Anul viitor, cu siguranta, vom face un caiet de sarcini pentru terasele din centru, vom face o licitatie, in asa fel incat totul sa fie in ordine. M-am implicat in mod direct in problema teraselor dupa ce m-am intors din Anglia. Am fost la fata locului, am facut masuratorile de rigoare, am facut contractele de rigoare si vor plati retroactiv, deci acum se semneaza actele aditionale pe suprafetele ocupate actual, in asa fel incat Primaria sa nu fie prejudiciata nici intr-un fel. Am spus foarte clar ca in masura in care nu respecta ceea ce am stabilit la ultima discutie vor fi evacuati fara nici un fel de problema. Si va spuneam de ultimul scandal pe linie de urbanism. Este un scandal care a aparut zilele trecute. Deasupra alimentarii vis-a-vis de Tipografie, s-a dat o autorizatie de constructie prin care se face acolo un spatiu de 2,80 metri, tot cu sarpanta, in asa fel incat ia lumina oamenilor de la nivelul 1, nivelul 2. Si chiar m-am suparat ca nu m-a tras nimeni de maneca. Sigur am semnat ca primarul ca nu am timp sa verific care-i documentatia, am mers pe buna credinta a salariatilor de la Directia de Urbanism. Ei au incercat sa-mi spuna ca totul este in ordine, au vrut sa ma abureasca cu un studiu de umbrire. Acel studiu de umbrire se face cum bate vantul. Daca vrei sa-i dai la unul ca-i pozitiv, ii faci un studiu bun si daca vrei sa-i dai ca-i negativ se face un studiu rau. Si atunci am spus, domnule, hai sa ne punem in situatia acelor oameni. Daca la locuinta noastra ar veni cineva sa-si puna o cladire in fata sa ne ia lumina din fata ferestrei, e o problema O.K.? Restul ca sunt 1,5 metri, ca sunt 2 m, ca mai patrunde o fanta de lumina acolo e in ordine. Dar soare oamenii aia nu vor mai avea niciodata. Deci sunt multe aspecte de genul acesta legate de modul de eliberare al autorizatiilor si eu fac un ultim apel la dl Jitariu, si ii dau o bila neagra dlui Jitariu ca nu vreau sa fiu pus intr-o situatie jenanta, dar voi merge pana acolo pana il voi destitui, daca ma mai intalnesc cu situatii de acest gen. Chiar si aseara am fost la o emisiune la radio AS si la fel mi s-a pus o intrebare si cuiva in Burdujeni la fel i s-a dat o autorizatie pentru a ridica o cladire in fata unui bloc. Am mers in aceasta dimineata sa ma uit despre ce este vorba acolo, sunt acei 2 metri, 2,5 metri, sigur ca lumina mai patrunde, dar a luat fata, lumina oamenilor de acolo.

Rep.: Consiliul Local nu are nici un cuvant de spus?

I.L.: Consiliul Local, eu sunt convins ca Comisia de Urbanism de acolo este o comisie competenta, este o comisie care a schimbat multe in bine in municipiul Suceava, a facut niste regulamente, aici este problema doar de partea executiva. Deci, eu aici cand ma refer la, in primul rand eu ca si primar, sigur daca sunt discutii pe cale amiabila discutam cu consilierii din Comisia de Urbanism, am dialog cu consilierii din Comisia de Urbanism si, de fapt, cu toti consilierii am dialog, putem discuta, dar aici eu imput, in primul rand executivului, care nu vine sa ma traga de maneca, pentru ca daca este intr-adevar o problema o negociem, facem un simpozion pe tema ei, dar nu vreau sa fiu pus intr-o situatie jenanta, sa semnez o documentatie ca si primar, cum se spune din popor, si oamenii sa vina sa-mi reproseze ca intr-adevar le-am obturat lumina de la geamuri, un lucru banal, spun eu, de a-i lua unui om lumina din fata geamului.

Rep.: Ce ati facut cu cainii vagabonzi?

I.L.: Cu cainii vagabonzi incercam sa facem multe, numai ca si aici, daca vreti, dupa autobuze, e al doilea semi-esec, ca sa spun asa. Am muncit foarte mult in acest an. Dupa cum se stie am facut un adapost pentru cainii comunitari in lunca Sucevei, avem multi caini acolo. De asemenea, am sterilizat, si vreau sa-i multumesc pe aceasta cale dnei doctor Schulz din Germania, care ne-a sterilizat gratuit 200 de caini, fara nici un fel de cheltuiala din partea Primariei si am o hartie scrisa in care dumneaei se intoarce in luna septembrie si o luna, doua vom face in continuare sterilizari. Se pare, din pacate, ca ceea ce se mai zvoneste prin presa si eu am dat tema politiei comunitare sa urmareasca, se aduc caini din alta parte. De asemenea, am dotat hingherii care sunt angajati ai Primariei cu pistol cu tranchilizante care nu-i foarte ieftin si la fel acele tranchilizante care sunt destul de scumpe, in ideea de a nu produce suferinta celor care iubesc animalele si nici de a face zgomot atunci cand prindem animalele, sa fie o activitate mai civilizata. Se fac eforturi dar rezultatele nu sunt cele scontate. Sigur ca nu ne dam infranti. In urma discutiilor avute cu specialisti in domeniul acesta de gestionare al cainilor, ideea este ca sterilizarea este cea mai eficienta metoda, dar rezultatele se vad in timp, nu se vad a doua zi.