Comisiile judetene de fond funciar – renegate de Vasile Lupu, „parintele” Legii 1/2000 a fondului funciar

Autor al Legii 1/2000 a fondului funciar, prim vicepresedintele PNTCD Suceava, Vasile Lupu solicita desfiintarea comisiilor judetene de fond funciar pe care le considera „responsabile de obstructionare, diversiune si coruptie în actiunea de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor”. Prin intermediul unui comunicat de presa, Vasile Lupu, care este avocat într-o cauza de pe rolul Judecatoriei Fetesti, arata ca a invocat exceptia de neconstitutionalitate a textelor de lege care au instituit comisiile judetene de fond funciar, solicitând Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra constitutionalitatii articolului nr. 51 si a art. 52, aliniat 1, din Legea nr. 18/1991, care consacra comisia judeteana de fond funciar drept autoritate publica cu activitate jurisdictionala, competenta în a valida sau invalida propunerile comisiilor locale asupra cererilor de reconstituire a dreptului de proprietate.  

În opinia lui Vasile Lupu, „Curtea Constitutionala, daca realizeaza importanta pe care trebuie sa o aiba în asigurarea credibilitatii si stabilitatii sistemului juridic românesc, nu poate respinge aceasta exceptie”. Acesta mentioneaza ca prin Decizia 51 din 2008, Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea Legii 187/1999, a Consiliului National de Studiere a Arhivelor Securitatii, iar principalul argument în motivarea deciziei a fost activitatea administrativ – jurisdictionala înfaptuita de acest organ, fara a asigura contradictorialitatea, dreptul la un proces echitabil, dreptul la aparare al partilor, imperativ obligatorii într-un act de justitie.  

Vasile Lupu arata ca daca în cazul CNSAS competenta administrativ jurisdictionala a fost dedusa din activitatea si actele emise de acest organ, comisia judeteana de fond funciar, prin însusi textul de lege (art. 52 alin.1 din Legea 18/1991), este calificata „autoritate publica cu autoritate administrativ-jurisdictionala”.

„Compuse din membrii numiti de prefect, comisiile judetene de fond funciar functioneaza în prezent ca un organ purtând culoarea politica a guvernului, care atribuie terenurile dupa interesele clientelei din judet, mai grav, santajând proprietarii sa cedeze terenurile cele mai valoroase sau procente din valoarea acestora, dupa caz. Prin influenta prefectului în judet, prin sufocarea instantelor cu litigii de fond funciar si, uneori, chiar prin slaba pregatire profesionala a judecatorilor, instantele, în cele mai multe cazuri, pastreaza solutia comisiei judetene de fond funciar, iar când comisiile pierd procesele, acestea nu platesc niciodata cheltuieli de judecata”, considera Vasile Lupu.

Acesta este de parere ca, din punct de vedere constitutional, juridic, economic si moral, aceste comisii nu îsi mai justifica scopul, iar hotarârile emise, prin care s-a încalcat dreptul fundamental la proprietate, sa fie declarate nule.