Ștefan Mandachi, conferință de presă în scaune cu rotile: Am constatat că românul se aprinde greu și se stinge repede. Au trecut două luni de la manifestul „România vrea autostrăzi #șîeu!” și nu s-a întâmplat nimic. Lumea doarme, că e somn. Nu putem sta numai cu praf în ochi: da domnule, o să facem. Să vedem șantiere. Unde sunt șantiere? În țara asta nu se întâmplă absolut nimic

Omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi a organizat, duminică, o conferință de presă în scaune cu rotile, invitând să participe persoane care sunt imobilizate în scaune rulante din cauza unor accidente rutiere.

Antreprenorul sucevean a spus că lucrează la un film documentar în care va prezenta consecințele lipsei infrastructurii rutiere din țară și că adună mărturii ale victimelor accidentelor rutiere, ale familiilor în care accidentele rutiere au produs tragedii, că vorbește cu cei care ar trebui să-și asume politic lipsa drumurilor rapide din țară, dar că vrea să vorbească și cu cei care se confruntă zilnic cu astfel de situații, cum sunt echipele de intervenție SMURD, sau cu cei de la morgă.

La conferința de presă organizată împreună cu Asociatia Nationala a Victimelor și Prevenirea Accidentelor Rutiere au fost prezente mai multe persoane tinere care au venit în scaun cu rotile pentru că sunt imobilizate în urma unor accidente rutiere stupide, generate de lipsa de infrastructură.

Acestea au spus că se alătură demersului lui Ștefan Mandachi pentru ca numărul accidentelor grave generate de lipsa de infrastructură să scadă.

Totodată, la conferința de presă au fost prezenți și o familie care și-a pierdut într-un accident patru copii din cei nouă după ce mașina în care se aflau a fost lovită de locomotiva unui tren.

Ștefan Mandachi a spus că la aceeași trecere la nivel cu calea ferată a mai fost un accident cu doi morți pentru că semnalizarea este defectă și că în locul unde ar trebui să fie culoarea roșie este un carton.

El a mai arătat că a fost devastat de un alt accident în care au murit doi copii după ce mașina carre era condusă de mama acestora a fost lovită de un alt autovehiul care a intrat pe contrasens.

Mandachi a explicat că în acest caz a fost acasă la familia îndoliată unde tatăl, care a scăpat fără răni grave își înmormânta copiii și nu știa cum să-i spună mamei, care ieșise din comă, că cei doi copii ai lor au murit.

La conferința de presă a venit din Republica Moldova Cristofor Aldea Teodorovici, fiul lui Ion și Doina Aldea Teodorovici, care au murit într-un accident pe DN 2 în 30 octombrie 1992, el apreciind că dacă atunci erau autostrăzi în România acest accident nu s-ar fi produs.

Aldea Teodorovici a spus că a venit la Suceava pentru a susține demersul lui Ștefan Mandachi pentru construcția de autostrăzi.

Ștefan Mandachi a declarat că lipsa infrastructurii rutiere moderne l-a determinat să realizeze acest documentar în care să arate consecințele accidentelor rutiere.

Mandachi a atras atras atenția că România este țara morții în Europa având primul loc la decese prin accidente rutiere, iar Suceava se află pe primul loc în țară la morți în accidente rutiere.

„Suntem fruntași în țara morții”, a spus Mandachi care a arătat că sunt curajoși cei care circulă pe drumurile din țară.

Antreprenorul sucevean a mai declarat că de la manifestul său din 15 martie au trecut două luni și că nu s-a mișcat nimic în România în ceea ce privește construcția de autostrăzi, în timp ce în lume s-au dat în folosință sute de kilometri.

El a spus că în această perioadă a parcurs 6000 de kilometri în țară pentru documentarea filmului său și că nu a întâlnit șantiere care să-l determine să considere că se lucrează la infrastructura rutieră.

„Nu s-a întâmplat nimic. Lumea doarme, că e somn. Nu putem sta numai cu praf în ochi: da domnule, o să facem. Să vedem șantiere. Unde sunt șantiere? În țara asta nu se întâmplă absolut nimic”, a  mai declarat Mandachi.

Antreprenorul sucevean a arătat că după evenimentul din 15 martie când aproape toată țara a fost alături în protestul „România vrea autostrăzi! #șîeu” a pornit un alt proiect, respectiv realizarea unui film documentar prin care vrea să atragă atenția asupra necesității unor drumuri sigure.

El a spus că statisticile oficiale arată că vinovați pentru dramele de pe șoselele României sunt șoferii care au condus cu viteză prea mare, dar că nicăieri nu sunt menționați cei care ar fi trebuit să facă drumurile.

Mandachi a spus că din acest motiv a făcut interviuri cu politicieni importanți pe  care i-a întrebat care este cauza lipsei de infrastructură.

Antreprenorul sucevean s-a arătat deranjat de faptul că după 15 martie când a fost organizat un protest național cu ecouri mondiale este întrebat de ce nu acționează în continuare.

El a spus că el continuă să acționeze prin proiectele pe care le face, cum a fost acela în care a arătat că drumul de la Tg Jiu la Botoșani se parcurge în 16 ore în lipsa unei infrastucturi rutiere moderne și că acum continuă cu acest documentar care să sublinieze nevoia de autostrăzi,

Mandachi a spus că toată lumea se așteaptă să facă „pași de elefant, pași mari, minuni, miracole”, dar și că el așteaptă ca și alții să acționeze, să vină cu idei.

Antreprenorul sucevean a mai spus că a constatat că „românii se aprind greu și se sting repede” și că nimeni nu a găsit modalități pentru a face mai vizibilă nevoia de autostrăzi și chiar și oamenii de afaceri care au fost alături de el în 15 martie, puțini au rămas.

„Sunt oameni de afaceri care au ditamai departamente de markenting, ditamai bugete de marketing și nici unul nu au nicio idee să facă o campanie similară, dar când își promovează business-urile au tot felul de idei, au tot felul de bugete, vin în seminarii și ne spun cum să ne îmbogățim, cum să facem”, a spus Mandachi, precizând că nu ceartă pe nimeni, dar că asta este o constatare a sa.

Antreprenorul sucevean a mai anunțat că va face în zona metrului de autostradă un memorial al accidentelor grave din România în condițiile în care a devenit loc de pelerinaj și că foarte mulți români opresc să vadă acest prim metru de autostradă din Moldova.

Ștefan Mandachi a reiterat că nu vrea să se implice în politică și a explicat cu exemple că sunt foarte multe persoane care au schimbat multe în lume fără să fie politicieni.

El a mai spus că dorește ca România să iasă din hibernare și să nu fie o „hibernațiune” considerând că fiecare poate să vină cu o inițiativă pentru a determina autoritățile să facă drumuri mai sigure.

Ștefan Mandachi a apreciat că va lansa în luna august documentarul privind consecințele lipsei infrastructurii rutiere sigure în România, care va avea 110-120 de minute și care va prezenta situații dramatice și cauzele lor.

În finalul conferinței de presă Mandachi a invitat pe cei prezenți să circule cu scaune cu rotile pentru a înțelege drama prin care trec victimele accidentelor rutiere.

La acest eveniment au fost prezente mai multe persoane care susțin demersul lui Ștefan Mandachi, cum ar fi Alin Crețu, liderul Asociației Transportatorilor de Mărfuri din Bucovina, liderul organizației municipale PSD Suceava, Dan Ioan Cușnir, dar și reprezentanți ai Asociației pentru construcția autostrăzii A 8. (T.B.)