Consiliul Județean al Elevilor Suceava dezvăluie problemele sistemului educațional din Suceava: Drepturile elevilor sunt doar pe hârtie, dar în realitate sunt încălcate


Intră acum și în grupul de

În luna decembrie 2024, Consiliul Județean al Elevilor Suceava (CJE SV) a publicat Raportul privind Implementarea Statutului Elevului la nivel Județean (RISEJ) pentru anul școlar 2023-2024. Raportul, un demers anual coordonat de Consiliul Național al Elevilor și structurile sale locale, sintetizează răspunsurile a 2.353 de elevi suceveni la un set de 30 de întrebări menite să evalueze experiențele și drepturile lor educaționale. Studiul, întins pe 43 de pagini, oferă o analiză detaliată și indicatori esențiali pentru actorii implicați în sistemul educațional.

Raportul scoate la lumină multiple probleme legate de respectarea drepturilor elevilor. Deși Statutul Elevului consfințește aceste drepturi, documentul relevă că ele nu sunt pe deplin cunoscute sau aplicate. Un procent semnificativ, 38,4% dintre respondenți, a declarat că nu a auzit niciodată de acest Statut, indicând o deficiență majoră în diseminarea informațiilor de către unitățile de învățământ.

De asemenea, 36,7% dintre elevi au raportat experiențe de violență, discriminare sau hărțuire în școli. Potrivit studiului, doar 36,6% beneficiază integral de decontarea transportului, deși cadrul legal pentru acest drept este în vigoare încă din 2023. Mai mult, lipsa rutelor de transport public adecvate reprezintă o altă problemă semnalată frecvent.

Recomandări pentru autorități

Pentru a aborda aceste lacune, Consiliul Elevilor din județ a propus mai multe măsuri, printre care:

  • Diseminarea Statutului Elevului în toate unitățile de învățământ preuniversitar.
  • Combaterea violenței și discriminării prin politici școlare concrete și instruirea personalului didactic.
  • Garantarea accesului la transport gratuit pentru toți elevii eligibili și extinderea rutelor de transport public.

Mesajul liderilor elevilor

Ștefan Ioniță, președintele CJE Suceava și elev la Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava, a criticat abordările superficiale ale unor instituții de învățământ:
„Trăim într-o perioadă în care educația trebuie să evolueze într-o direcție modernă, adaptată nevoilor elevilor. Acest raport reflectă vocea elevilor suceveni, care sesizează nereguli semnificative la nivel județean. Conducerile multor unități de învățământ par să manifeste un dezinteres față de respectarea drepturilor elevilor, concentrându-se mai degrabă pe inițiative de fațadă. Aceste practici nu doar că periclitează evoluția sistemului educațional, dar creează o barieră invizibilă între elevi și profesori.”

Raportul RISEJ 2024 este considerat un instrument esențial pentru identificarea problemelor sistemice din educație și pentru mobilizarea autorităților în vederea îmbunătățirii situației elevilor.


Intră acum și în grupul de