BACALAUREAT 2012, sesiunea de toamna: SUBIECTE ROMANA


Intră acum și în grupul de

1.472 de absolvenţi din judeţul Suceava s-au înscris să susţină luni, prima probă scrisă din cadrul celei de-a doua sesiuni de BAC 2012, cea la limba şi literatura română.

Vă prezentăm subiectele care au ajuns în sălile de examen, în jurul orei 09.00:

BACALAUREAT 2012, SUBIECTE ROMANA, Varianta 3:

SUBIECTUL I

Citeste urmatorul text:

De-or trece anii cum trecura,
Ea tot mai mult imi va place,
Pentru ca-n toat-a ei faptura
E-un “nu stiu cum” s-un “nu stiu ce”.

M-a fermecat cu vro scanteie
Din clipa-n care ne vazum?
Desi nu e decat femei,
E totusi altfel, “nu stiu cum”.

De-aceea una-mi este mie
De ar vorbi, de ar tace,
Dac-al ei glas e armonie
E si-n tacere-i “nu stiu ce”.

Astfel robit de-aceeasi jale
Petrec mereu acelasi drum…
In taina farmecelor sale
E-un “nu stiu ce” s-un “nu stiu cum”.

(Mihai Eminescu, De-or trece ani…)

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: a fermecat si taina
2. Explica rolul cratimei din secventa: Dac-al ei glas.
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul glas.
4. Transcrie doua cuvinte din text a caror forma reprezinta abatere de la normele actuale ale limbii literare.
5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat.
6. Mentioneaza doua marci lexico-gramaticale ale subiectivitatii prezente in textul citat.
7. Prezinta semnificatia unei figuri de stil din textul dat.
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului liric.
9. Comenteaza, in 6-10 randuri (60 – 100 de cuvinte), prima strofa a poeziei, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice.

SUBIECTUL al II-lea

Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri (150 – 300 de cuvinte) despre munca eficienta, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Lucian Blaga:

Trebuie sa existe o anumita concordanta intre actiuni si planuri, daca vrem sa scoatem din ele toate roadele pe care le pot da.

In elaborarea textului de tip argumentativ trebuie:

• sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;
• sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;
• sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate.

SUBIECTUL al III-lea

Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600-900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un roman studiat.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

• evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea romanului studiat intr-o tipologie, intr-un curent cultural/literar, intr-o orientare tematica;
• ilustrarea temei romanului studiat prin doua episoade/citate/secvente comentate;
• prezentarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului narativ, semnificative pentru tema si viziunea despre lume din romanul studiat (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, perspectiva narativa, registre stilistice, limbajul personajelor, etc.);
• sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema se reflecta in romanul studiat.

Baremul de corectare va fi publicat pe edu.ro în jurul orei 15.00.


Intră acum și în grupul de