Proiect de infratire institutionala pentru implementarea acquis-ului Schengen


Intră acum și în grupul de

La acest eveniment au participat Philippe Étienne, ambasadorul Frantei la Bucuresti, Jesus Atienza Serna, ambasadorul Spaniei la Bucuresti, Anne de Ligne, coordonatoare departament Phare, Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti, chestor-sef Zaharia Toma, secretar de stat, seful Departamentului Ordine si Siguranta Publica, reprezentanti ai Ministerului Administratiei si Internelor, precum si alte personalitati.

Cu acest prilej, Philippe Étienne, ambasadorul Frantei la Bucuresti, a rostit un discurs, pe care il redam, in continuare, integral:

„Este momentul in care Parlamentul European si-a facut public Raportul privind stadiul procesului de aderare a Romaniei si, in acest context, sedinta de deschidere a Conventiei de Infratire ,,Asistenta tehnica si juridica pentru implementarea Acquis-ului Schengen” capata o dimensiune cu totul deosebita. Proiectul subliniaza, inca o data, vointa generala a statelor membre ale Uniunii Europene si, in particular, astazi, a Frantei si Spaniei, de a face totul pentru a ajuta Romania sa intre in U.E. in ianuarie 2007. Aceasta infratire, al carei scop este acela de a acorda Romaniei asistenta tehnica si juridica in vederea crearii unui sistem national de informatii compatibil cu Sistemul de Informatii Schengen, este o conventie sensibila dar si esentiala in acelasi timp. Bugetul alocat de Uniunea Europeana, aproape un milion de EURO, si durata Proiectului – 18 luni – sunt dovada importantei acestuia. Alegerea Frantei si Spaniei pentru a conduce acest proiect este, cred eu, semnificativa. Franta este, in fapt, una dintre tarile fondatoare ale Sistemului de Informatii Schengen care a inceput sa functioneze in urma cu aproape zece ani, mai precis pe 26 martie 1995. Strasbourg este orasul unde se afla Centrul Sistemului de Informatii Schengen. Franta si Spania sunt doua state care colaboreaza de mult timp in materie de securitate aici, in Romania. Sunt de multa vreme asociate in conducerea Programelor PHARE. De exemplu, Conventia de infratire referitoare la Jandarmeria Romana, dar si cea care va fi in curand pusa in aplicare referitoare la intarirea controlului la frontiere; doua conventii care au ca partenere Franta si Spania, precum si alte trei care vor fi coordonate de Spania, in timp ce Franta va fi partenera.

Obiectivul general al Proiectului este alinierea Romaniei la regulile si practicile Schengen. Cele sase obiective sunt nu numai armonizarea legislatiei dar si crearea de structuri operative, a arhitecturii generale a Sistemului Automatizat de Informatii, armonizarea structurilor bazelor de date nationale, pregatirea personalului, pregatirea acordurilor de cooperare politieneasca.

Din punct de vedere organizatoric, Proiectul va fi alcatuit din trei mari componente destinate punerii in aplicare a cadrului legal si institutional, elaborarii solutiilor tehnice dar si formarii cadrelor necesare realizarii acestuia.

Conventia de Infratire este importanta si din alte motive. In primul rand, aceasta are un obiectiv major – sa ofere Romaniei instrumentele necesare construirii Sistemului National de Informatii, indispensabil integrarii in Uniunea Europeana. Contribuie, de asemenea, la crearea unei administratii romane moderne si eficiente, care sa respecte drepturile omului. Este, in egala masura, unul dintre elementele esentiale unei mai bune cooperari politienesti atat din punct de vedere tehnic cat si operativ cu fiecare dintre tarile membre. Acest proces favorizeaza intrarea Romaniei intr-un spatiu de securitate si de libertate in interiorul caruia frontierele sunt desfiintate.

Printre Programele PHARE consacrate securitatii, Conventia se situeaza in miezul intereselor de securitate ale Romaniei dar si ale Uniunii Europene. Adoptarea de catre Romania a acquis-ului Schengen este un preambul al aderarii, caracterul eminamente strategic al acestei conventii fiind cu atat mai clar cu cat Romania va fi maine, in cadrul Europei, o tara cu o frontiera exterioara intinsa atat, terestra cat si maritima. In al doilea rand, pentru statul roman aceasta Conventie ocupa un loc important, asa cum o dovedeste numarul si marea varietate de ministere, de servicii si ,,actori” direct beneficiari ai acestui proiect. De altfel, conform spiritului acordurilor Schengen, aceasta infratire trebuie sa stea la baza intaririi colaborarii dintre servicii, in special intre Politie, Politia de Frontiera, Jandarmerie, Vama si Instantele judecatoresti. Daca acquis-ul Schengen a dus la desfiintarea frontierelor interne in spatiul european, acesta trebuie, de asemenea, sa desfiinteze si barierele interne ce pot exista intre administratie si serviciile de politie sau de securitate.

Pe de alta parte, una dintre caracteristicile originale ale acestei infratiri rezida in aspectul sau juridic si tehnic. Proiectul este de o mare tehnicitate, tinand cont de aspectul sau informatic. In fine, una dintre consecintele acestei conventii, dar nu mai putin importanta, este ca va permite Romaniei sa beneficieze de cunostintele indispensabile punerii in practica a structurilor operative necesare schimbului de informatii mai eficace cu serviciile de politie din statele membre.

Franta este fericita si mandra sa ajute Romania in acest domeniu, calitatea persoanelor pe care le-a desemnat sa participe la aceasta infratire fiind dovada interesului pe care i-l poarta. Pentru Romania este un nou pas spre aderare si sunt sigur ca va fi o etapa importanta spre Uniunea Europeana. Sunt cu atat mai interesat de a participa la aceasta manifestare cu cat in urma cu cateva zile s-a petrecut evenimentul foarte tragic de la Madrid, care ne-a amintit necesitatea absoluta de a coopera mai bine, mai strans intre toate tarile membre si viitoare membre ale Uniunii Europene impotriva acestui flagel care este terorismul.

In final, as dori, inca o data , sa le transmit colegului meu spaniol si autoritatilor romane, cuvintele cele mai sincere si calduroase de simpatie”.


Intră acum și în grupul de