Nu sint multumit de activitatea institutiilor cu rol in combaterea coruptiei


Intră acum și în grupul de

Reporter-Domnule Onofrei au trecut deja doua luni de la instalarea dumneavoastra in functie. E grea meseria de prefect?

Orest Onofrei- Daca vrei sa faci treaba este foarte grea pentru ca de unul singur nu poti face fata la numeroasele probleme care sunt, cu un aparat propriu al prefectului inca nepregatit sa functioneze dupa regulile care presupun o administratie corecta si compatibila cu Uniunea Europeana. Pe de alta parte, spun nepregatita pentru ca si problemele sunt enorm de multe si am mai spus-o ca daca vrei sa faci ceva , sa te implici in tot ce exista la ora asta vei fi blocat. Cite s-au adunat pina acum ar trebui ca in viitorii citiva ani sa putem rezolva toate problemele fara sa mai apara si altele noi.

R- Una din principalele atributii ale institutiei pe care o conduceti este aceea de a coordona activitatea serviciilor descentralizate ale statului. Ati intimpinat greutati in exercitarea acestei atributii tinind cont ca in fruntea multor institutii se afla oameni numiti de PSD?

O.O – Legal prefectul conduce serviciile nu doar le coordoneaza. Conducindu-le trebuie sa aiba cum e si normal si cum exista pe hirtie in organigrama Prefecturii, un compartiment special pentru relatia cu serviciile deconcentrate. Pina acum relatiile au fost doar de a monitoriza activitatea lor. Toate serviciile deconcentrate, lunar sau trimestrial, trimiteau si trimit in continuare tot felul de rapoarte de activitate care se rezuma doar la a arhiva informatiile. Ne gindim ca la acest compartiment sa lucreze oameni care sa fie specializati pe activitatile serviciilor deconcentrate si prefectul sa poata conduce aceste servicii prin intermediul lor. Acum oamenii de la acest compartiment nu sunt pregatiti decit sa monitorizeze activitatea serviciilor deconcentrate. Un prefect nu poate sa se implice ca persoana in conducerea tuturor acestor servicii deconcentrate si atunci cu oameni noi sau vechi problematica e aceeasi cu atit mai mult cu cit unii directori care sunt mai demult la sefia acestor servicii avind o anumita mentalitate, implicindu-se politic de partea PSD-ului cu siguranta in anumite domenii intimpinam, daca nu rea intentie macar un fel de piedici, o frina in a pune in practica programul de guvernare. Acesta este si un motiv pentru care unii directori sunt schimbati din functie.

R- Sunt semnale din interiorul coalitiei de guvernamint de a urgenta numirea noilor directori de institutii ultimul fiind lansat chiar acum citeva zile de subalternul dumneavoastra subprefectul Baisanu. In ce masura le veti lua in seama?

O.O –Semnalele sunt un exercitiu politic in care liderii partidelor politice isi fac simtita prezenta propunind, nominalizind, dar, cum am mai spus-o, nu putem copia practica pe care PSD a avut-o, discutind mereu la sediile partidelor politice schimbarile si numirile in fruntea serviciilor deconcentrate, practica pe care am condamnat-o patru ani. Nu putem face acelasi lucru pe care l-a facut PSD. Din acest motiv partidele politice sunt libere sa spuna, sa faca declaratii, sa faca propuneri, insa schimbarile, numirile, se fac strict conform legii. Mai exact, ministerele de resort analizeaza, fac propuneri, iar prefectul, conform legii, retrage sau da avizul pentru anumite persoane.

R-Legat de sefii de institutii, presedintele executiv al PSD, senatorul de Suceava, Octav Cozminca, critica actuala putere ca exercita presiuni mari asupra lor pentru a-si da demisiile. Cum comentati?

O.O. –Octav Cozminca din pacate isi face simtita prezenta dupa aproape patru luni de la campania electorala spunind niste lucruri care suna mai degraba a declaratii politice. El nu are nici un drept moral sa comenteze actiuni pe care dinsul le-a facut patru ani de zile si le-a facut cu virf si indesat. Sigur ca, pe de o parte, PSD si Cozminca reclama faptul ca nu ar trebui sa se faca acelasi lucru care l-au facut ei, ca noi nu ar trebui sa repetam greseala pe care au facut-o ei. Declaratia este interesanta pentru ca daca s-ar intimpla acest lucru lor le-ar conveni foarte bine pentru ca actualmente au fost oameni la conducerea serviciilor deconcentrate suta la suta numiti de PDS pe criterii politice. Pe de alta parte, Octav Cozminca ar trebui totusi sa-si faca buletin de Suceava ca sa aiba dreptul sa vorbeasca despre lucrurile care se intimpla in acest judet.

R- Lupta impotriva coruptiei reprezinta obiectivul principal al actualului Guvern si implicit al prefectului Orest Onofrei. V-ati facut o imagine asupra dimensiunii acestui flagel la nivelul judetului Suceava?

O.O. –Daca macar intr-un procent destul de mic toate reclamatiile si plingerile pe care le avem la Prefectura se vor dovedi adevarate inseamna ca Suceava, poate si restul tarii, se afla intr-o postura de coruptie generalizata in care oameni politici, oameni din administratie de la consilieri judeteni, primari si consilieri locali, oameni de afaceri sunt intr-un fel de cupola, uneori chiar transpartinica, de interese economice care au tangenta cu sfera coruptiei daca nu macar a traficului de influenta. Fenomenul coruptiei e adevarat si incercam sa vedem care e dimensiunea lui. Daca rezultatele verificarilor pe care noi le facem indica si o latura penala a unor activitati vom face demersurile necesare pentru ca institutiile statului sa dea un verdict legal si profesional. Prefectura nu poate sa faca altceva decit sa monitorizeze si sa aiba o dimensiune clara asupra acestui fenomen raminind la latitudinea institutiilor statului in special a justitiei sa spuna exact cum stau lucrurile in acest domeniu.

R-Sunteti multumit de activitatea institutiilor care au rol decisiv in combaterea coruptiei?

O.O. –Nu. Nu pentru ca inca nu exista rezultate palpabile in directia asta. Exista un ritm foarte lent in a instrumenta cel putin cazurile care sin cunoscute de toata lumea. Asta nu inseamna ca eu ca prefect pot sa ma amestec in activitatea lor. Nici nu am voie si nici nu e normal sa o fac dar totusi asteptarile oamenilor in aceasta directie sunt foarte mari si legitime si ar trebui ca sa avem cit de curind si rezultate palpabile. Sa avem cazuri concrete in care macar unii din cei implicati in acest fenomen sa fie trimisi in instanta.

R-Va referiti la tranzactiile cu terenuri din zona Metro sau la schimburile de terenuri de la Scheia?

O.O. –Aceste cazuri sunt foarte complexe si totusi sunt extrem de simple. Ar trebui sa avem macar finalizata cercetarea in cazurile respective, iar politia, parchetul sa spuna macar daca exista ceva penal sau nu raminind totusi la nivelul justitiei sa dea o solutie definitiva.

R- Sunteti vicepresedinte al PNL Suceava si purtator de cuvint al Aliantei D.A. Suceava. Dupa alegeri Alianta la nivel judetean a intrat intr-un con de umbra fiind remarcata doar prin negocierile pentru impartirea posturilor de conducere in institutiile descentralizate. Ce se face pentru revigorarea structurilor mai ales ca se vorbeste tot mai des de alegeri anticipate?

O.O. – E normal ca dupa alegeri in special in partidele care sint la guvernare pentru o perioada activitatea politica efectiva sa treaca in planul doi pentru ca administratia e mult mai importanta. Organizatiile locale si cea judeteana in special sunt prezente prin declaratii politice. Alianta nu a intrat intr-un con de umbra ci se implica mai mult in actul administrativ si in aplicarea programului de guvernare. Comportamentul e normal cu atit mai mult cu cit PSD din punct de vedere politic aproape a disparut ca activitate in judetul Suceava. Daca am fi avut parte de un PSD activ, combativ, poate si partidele aflate la guvernare ar fi reactionat altfel.


R- Va continua PNL Suceava procesul impotriva Consiliului Judetean?

O.O. –Exista un proces pe rol care din punct de vedere moral cel putin trebuie dus pina la capat. E o prima solutie data de Tribunalul Iasi in favoarea actualei administratii, e un apel facut la acea hotarire si probabil atunci cind Curtea de Apel Iasi se va pronunta hotarirea va fi cea definitiva pentru ca nu se mai poate face recurs. Teoretic exista posibilitatea ca aceasta ultima instanta sa infirme solutia data de Tribunal si sa ne dea noua dreptate. Exista un caz similar la Constanta. Vom accepta solutia definitiva oricare ar fi ea pentru ca e vorba de justitia din tara asta. Solutia definitiva si irevocabila va pune capat situatiei de fapt si anume ca parte dintre consilieri sa nu recunoasca actuala conducere a Consiliului Judetean. Daca solutia este definitiva consilierii PNL si cei ai celorlalte partide care fac parte din coalitia de guvernare o vor accepta si se vor comporta ca atare. Nu se poate ca sa ai o activitate in Consiliul Judetean presupunind ca actuala conducere nu e legitima. O solutie definitiva chiar in favoarea actualei administratii pune capat suspiciunilor si interpretarilor asupra legitimitatii conducerii Consiliului Judetean.

R- Presedintele Mirza declara recent ca nu doreste o stare incordata intre Prefectura si Consiliul Judetean. Sunteti de acord cu el?

O.O.-Sunt de acord. Consiliul Judetean si Prefectura au ca activitate strict administrativa foarte multe lucruri in comun. Judetul Suceava are un program de dezvoltare in care si Prefectura si CJ si administratiile locale sunt implicate si participa la realizarea lui. Exista preocupari comune legate de propuneri de hotariri de guvern, de acte normative, de modul de administrare al judetului. Ar fi impotriva a ceea ce cetatenii asteapta ca sa existe mereu o situatie incordata intre CJ si Prefectura. De fapt, intre presedintele CJ si prefect pentru ca practica ultimilor 15 ani arata ca asta a fost miza. Nu mi se pare normal. Pe de alta parte acum e obligatoriu ca Prefectura si CJ sa se tina departe de implicari cu caracter electoral doar de dragul de a cistiga puncte in imagine sau in ochii cetatenilor. Eu cred si ultimele doua luni de cind sunt prefect s-a si dovedit, ca am participat impreuna cu CJ la rezolvarea unor situatii concrete cum ar fi cele de la Cimpulung, Falticeni si din alte localitati. Pe de alta parte ne place sau nu ne place Prefectura va interveni in tot ceea ce nu pare in regula in CJ, mai exact vom urmari legalitatea hotaririlor deliberativului judetean. Sunt si cazuri concrete. Spre exemplu la ultima sedinta s-a facut referire la situatia de incompatibilitate a unui consilier judetean, iar prefectul sesizat fiind va da o solutie prin juristii pe care-i are.


R-In perspectiva alegerilor anticipate credeti ca Alianta va mai putea reedita la nivelul judetului succesul de la alegerile din noiembrie anul trecut?

O.O. –Cuantificind suspiciunile care au fost mai ales in primul tur al alegerilor din noiembrie 2004 Alianta ar fi avut mai multe procente decit cele date oficial. Asta daca ne gindim la neregulile care s-au intimplat atunci in campoania electorala, nereguli pe care noi le-am sesizat la vremea respectiva dar la care nu am primit raspunsurile oficiale. Eu cred ca Alianta poate sa aiba la nivelul judetului Suceava in eventualitatea unor alegeri anticipate un procent mult mai bun decit in 2004. Alegerile anticipate reprezinta o necesitate din punctul meu de vedere pentru ca actuala configuratie procentuala a prezentei partidelor politice in special in Parlament nu da sansa unei guvernari stabile. Consider ca insistenta cu care domnul Basescu afirma necesitatea alegerilor anticipate este legitima si eu sunt absolut de acord.


R- In curind veti avea alegeri in cadrul organizatiei judetene a PNL. Ce functie v-ar aranja mai bine?

O.O. –In perspectiva intrarii in vigoare a Legii 340 a institutiei prefectului care face din prefecti inalti functionari publici prefectul este obligat sa-si dea demisia din orice functie politica. Nici macar membru de partid nu mai poate fi. Eu trebuie sa ma gindesc foarte serios daca doresc sa devin inalt functionar public sau sa continui in politica. Fac de 15 ani politica si nu e foarte simplu sa renunt la asta. Asa cum renuntarea la mandatul de parlamentar in favoarea numirii ca prefect a fost o decizie grea la fel aceasta decizie e destul de grea si complicata. Mi-e foarte greu sa renunt la politica pentru ca asta am facut pina acum. Nu ma vad doar functionar public o persoana care sa fie ingropata in hirtii. Imi displace total imaginea de om care sta la birou. Eventual imi mai trebuie si cotiere negre sa rezolv, sa citesc sau sa dau solutii pe o gramada de hirtii care vin la Prefectura. Pe de alta parte am inceput ca prefect sa impun un nou tip de administratie mai eficienta. Dorim in administratie oameni care sa se implice altfel, cu o altfel de mentalitate, sa se aplece asupra problemelor oamenilor cu dorinta de a le rezolva nu doar raspunzind la niste intrebari. Am timp la dispozitie aproape 10 luni in care sa ma hotarasc. La alegerile din PNL faptul ca legea imi permite sa o fac eu ma voi implica si voi candida pentru una din functiile care sunt in conducerea judeteana.


R- Din rapunsul dumneavoastra deduc ca ati prefera o cariera politica.

O.O. –Cu siguranta, asa sunt eu facut si asa am crezut eu ca ma aranjeaza mai bine. Pina la urma insa viata te obliga sa iei decizii nu neaparat cele care iti plac mai mult ci probabil cele care sunt mai potrivite pentru acel moment. Nu intotdeauna in viata faci ce iti place mai mult ci faci ce trebuie sa faci.


Intră acum și în grupul de