Agentii economici suceveni vor avea parte de controale corecte, in limitele legi

Reporter- Domnule director, prin natura functiei pe care o detineti v-ati angajat sa protejati interesele consumatorilor suceveni. Care sint armele pe care le folositi pentru a va atinge scopul?

Vasile Latis-Armele pe care le avem la indemina sunt legile care protejeaza consumatorii. In special mergem pe rezolvarea operativa a reclamatiilor, controale tematice periodice pe domenii de activitate, supravegherea pietii si nu in ultimul rind informarea cetateanului asupra drepturilor sale prin campanii permanente de distribuire a unor pliante. Chiar acum avem un pliant „Info- Consumator” scos de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului pe care inspectorii nostri il distribuie in munca de teren si care dupa parerea mea este foarte util consumatorului. Pliantul contine o sumedenie de informatii cu privire la drepturile consumatorului, sfaturi la cumparaturi si la achizitionarea de pachete turistice.


Rep.-Care sunt piedicile de natura subiectiva si obiectiva pe care le intimpinati in desfasurarea activitatii?

V.L. –Principalul neajuns il reprezinta numarul destul de redus de personal si de mijloace de transport tinind cont de intinderea judetului si de numarul mare de agenti economici. Am facut demersuri pentru a primi o masina insa deocamdata nu se poate din cauza insuficientei fondurilor bugetare. Speram sa ni se repartizeze totusi cel putin un mijloc de transport din confiscari. Acum avem 17 angajati in cadrul OJPC, directorul, contabilul, soferul si 14 inspectori insa ne-ar mai trebui inca patru macar, adica doua echipe. Mai avem un post de jurist care nu s-a ocupat inca, cu toate ca am organizat concurs. La noi se lucreaza in echipe care sunt formate din cite doi inspectori. Deci in control trebuie sa mearga obligatoriu doi inspectori. Sfatuiesc agentii economici sa nu accepte controlul in cazul in care vine un singur inspector si sa sune imediat la OJPC la 530876 . Controlul cu un singur inspector nu este legal.

Rep.-S-a vorbit mult in ultimii ani de controale comandate politic. In ce masura tineti cont la efectuarea controalelor de apartenenta politica a actionarilor firmelor care fac obiectul verificarilor?

V.L.-Sicer va spun ca in cele doua luni de cind sunt director executiv la OJPC nu am avut nici o interventie de natura politica. Inspectorii OJPC care merg in control nu vor solicita niciodata carnetul de partid in cadrul documentelor obligatorii pe care trebuie sa le prezinte agentul economic. Fiecare agent economic care desfasoara anumite activitati, anumite servicii, este supus legilor Romaniei. Ii asigur ca vor fi controale corecte si in limitele legii. Deja unii stiu ca am fost si eu in control si au vazut. Nu se pune problema de razbunari politice.

Rep.-Cetatenii au un rol important in succesul activitatii institutiei pe care o conduceti. Isi cunosc sucevenii drepturile lor de consumatori?

V.L.-In general da. Drept dovada e si numarul mare de apeluri si de reclamatii care vin spre noi si marea majoritate sunt intemeiate. Mai sunt si unele care nu sunt intemeiate pentru ca unii interpreteaza legea intr-un anume fel. Citesc o lege si cred ca pot merge pe anumite aspecte. In general am vazut ca cetateanul este interesat de aspectele care privesc calitatea lui de consumator mai ales ca acum poate primi informatia din mai multe surse, atit prin materialele pe care le furnizam noi cit si de pe Internet.

Rep.-De-a lungul timpului sucevenii au reclamat la OJPC foarte multe lucruri printre care incarcarea facturilor la intretinere sau la telefon. Ce mai reclama acum oamenii ?

V.L.-In privinta facturilor la telefon situatia s-a ameliorat destul de bine. Exista doar o singura reclamatie. Cu facturile la intretinere mai sunt inca probleme. Sunt probleme cu consumul pe apometru, consumul la nivel de bloc, mai sunt pierderi pe la subsol care conform legii sunt suportate de toti locatarii. Multe reclamatii se refera la calitatea programelor firmelor de cablu mai ales la sate. Sunt situatii in care programele merg o ora si 6-7 ore nu se mai vede nimic. Sunt chestiuni de natura tehnica, de materialele pe care le folosesc, de amplificatoare. Am adus si de la Iasi specialisti pentru a face verificari. Oamenii mai reclama apoi nerespectarea clauzelor politelor de asigurare in privinta despagubirilor. Multe societati de asigurari au inteles sa-si imbunatateasca relatia cu clientii mai ales pe partea de daune, dar sunt unele care mai practica vechiul sistem de a purta omul pe drumuri, ca-i mai trebuie o hirtie, ca-i mai trebuie nu stiu ca sa intirzie plata despagubirilor. Se mai reclama de asemenea, calitatea lucrarilor dentare si lucrarile de service la produsele electrocasnice. Sunt citeva cazuri in care firmele de service au dat dovada de superficialitate. Se incearca o pasare a raspunderii catre consumator ca nu a manipulat corespunzator aparatul. M-a distrat o solutie pe un certificat la o masina de spalat. Scria ca s-a defectat pentru ca a functionat la 11,5 grade mediu ambiant. In unele situatii reclamate am aplicat si amenzi.

Rep.-Unul din factorii de progres il constituie schimbarea mentalitatii personalului mai ales a angajatilor mai in virsta care au prins o anumita rutina. Ce ati facut in acest sens?

V.L.-Mai sunt probleme de mentalitate si in relatiile mele cu inspectorii le-am sugerat ca aspectul cel mai important este cel al prevenirii. Trebuie sa se mearga in primul rind pe consiliere si in ultima instanta pe contraventii. Se duce inspectorul la agentul economic, gaseste deficiente il avertizeaza si ii da termen de rezolvare. Daca dupa expirarea termenului se constata ca lucrurile nu s-au indreptat atunci va aplica sanctiunile prevazute de lege.

Rep.-Cum apreciati comportamentul agentilor economici fata de actul de control efectuat de inspectorii OJPC?

V.L.-Comportamentul este in functie de temperamentul fiecarui conducator de societate. Am intilnit si situatii in care au fost recalcitranti. Ma deranjeaza alergia la controale a unor agenti economici. Sunt situatii de genul ca se duc inspectorii in anumite zone prind un magazin deschis, iar pe o raza de nu stiu citi kilometri celelalte se inchid. Si sunt oameni care stiu sa inteleaga problema asta a consumatorului si care nu au nimic de ascuns. Chiar unii ne mai cer sfaturi pentru a sti ce sa faca sa fie in legalitate. Pina acum in actiunile de control nu a fost nevoie de interventia politiei sau a jandarmilor dar am incheiat un protocol de colaborare si il voi pune in aplicare ori de cite ori va fi nevoie. Protocolul l-am incheiat pe un an de zile, iar in cazul in care nu intervin alte clauze intre noi el se prelungeste automat cu inca un an. Vom colabora fie la solicitarea noastra fie la a lor. Ii voi anunta in scris cu 24 de ore inainte ca am nevoie de ei si in momentul plecarii vor sti destinatia ca sa nu fie discutii.

Rep.-In final v-as ruga sa faceti citeva recomandari consumatorilor suceveni.

V.L.-Tinind cont de ce am spus mai inainte de numarul redus de personal apelez la cetateni sa ne sprijine si sa ne semnaleze toate deficientele care apar. Pe linga asta recomand sucevenilor pe cit posibil sa se informeze pe linie de protectia consumatorului, dar in principal sa ne ajute in semnalarea aspectelor negative.