Licitații trucate și rapoarte false depistate de Ministerul Fondurilor Europene la implementarea a două proiecte in 2014 de e-guvernare cu fonduri europene ale CJ Suceava, fiind sesizat DNA

Serviciul Corp Control, Anticorupție și Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a finalizat controlul privind implementarea a două proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de către Consiliul Județean Suceava (CJ), proiecte contracte in anul 2014.

Furnizorii de hardware şi soluţii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL şi SC Siveco România SRL, anunță MFE într-un comunicat de presă.

operator calculator

Potrivit sursei citate, ancheta a constatat licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI).

Valoarea totală a proiectelor se ridică la 13.361.118 lei din care 7.169.321 lei fără TVA s-au cheltuit pentru IT, iar concluziile raportului au fost înaintate către Direcția Națională Anticorupție, se arată în comunicat.

MFE menționează că obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava: „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava I” (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO România SRL), și „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava III” (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL).

„Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia să achiziționeze o soluție informatică și componente hardware necesare pentru a informatiza o serie de servicii oferite de primăriile din localităţile judeţului: registrul agricol, serviciul de taxe și impozite locale, serviciul financiar și cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte etc”, arată MFE.

 

În urma verificărilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli cum ar fi că nevoia de achiziții IT a fost creată artificial, oferte câştigătoare neconforme şi tratament neegal aplicat ofertanţilor, criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor „cu dedicaţie”, soluția informatică implementată nefuncțională în parametrii prevăzuți în contract și raportări false.

 

În concluzie, Raportul constată faptul că „ofertarea de condiţii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitaţie, în scopul îndeplinirii cerinţelor caietului de sarcini, dar neîndeplinirea acestora în final (având concursul beneficiarului cât şi al OIPSI) poate fi încadrată la secţiunea a 41-a „infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene” din L.78/2000, cu atât mai mult cu cât din start s-a creat o necesitate artificială, iar soluţiile tehnice diferă deşi se dorea o integrare a sistemelor informatice”, se arată în comunicat.

mfe_sinteza_raport_corp_control_cj_suceava_page_1

mfe_sinteza_raport_corp_control_cj_suceava_page_2

mfe_sinteza_raport_corp_control_cj_suceava_page_3

Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a instituțiilor publice.