Sucevenii respira tot mai mult praf

Sucevenii respira, pe zi ce trece, un aer tot mai încarcat de pulberi. Specialistii din cadrul Agentiei pentru Protectia Mediului Suceava sunt de parere ca cel mai poluant factor din aer, la ora actuala, este pulberea în suspensie sau praful, pe care îl poate observa orice sucevean care circula zi de zi pe strazile orasului. Acesta se sedimenteaza pe carosabil sau pe trotuare, iar traficul pietonal intens, dar mai ales circulatia masinilor de mare tonaj, favorizeaza ridicarea pulberilor de praf în atmosfera si, de aici mai departe, în plamânii celor care îl respira.

Daca în 2003 si 2004, valorile zilnice la pulberi în suspensie, masurate în municipiul Suceava, nu au depasit valoarea limita normala decât în 18, respectiv 25 de zile, în 2005 si în 2006, concentratiile medii zilnice la pulberi au fost depasite în 62, respectiv 101 zile. Frecventa depasirilor la pulberi în suspensie a fost de 8,2%, în 2003, de 7,0%, în 2004, de 19,2%, în 2005, de 27,8%, în 2006 si de 23,3%, în 2007.

Conform legii, într-un an, sunt admise maxim 35 de depasiri ale valorilor la pulberile din aer. Evident, Suceava a depasit cu mult aceasta limita, nivelul de poluare fiind cauzat si de centralele termice industriale, constructii, demolari, depozite de deseuri sau arderea gunoaielor.

Cresterea continua a numarului de autovehicule este însa principalul motiv pentru care poluarea cu pulberi este din ce în ce mai pronuntata în Suceava.

Lucrarile de reabilitare a retelei de termoficare, derulate în 2007, au condus la antrenarea de particule de sol pe carosabil si trotuare, prin spalarea de precipitatii, accentuând starea slaba de salubritate a acestora, cu consecinte negative asupra nivelului concentratiilor de pulberi în atmosfera.

Nici iarna nu suntem scutiti de inhalarea de pulberi de praf. Pe timp de iarna, cresterea cantitatii de praf din aer este cauzata si de materialul antiderapant folosit, care contine foarte mult nisip si sare, precum si clorura de calciu.

Desi studiile arata ca o expunere îndelungata la factorii de poluare poate afecta sanatatea populatiei, iar normele europene nu permit aruncarea nisipului pe carosabil, se pare ca tot nisipul si sarea sunt principalele „ingrediente” folosite de firmele autohtone de dezapezire.