Litoralul si Delta Dunarii, la control

Comandamentul Litoral – Delta Dunarii 2008, organismul de control al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, a început anul acesta prin consilierea hotelierilor de pe litoral înca din luna mai, ANPC dorind sa pregateasca venirea turistilor în conditii cât mai aproape de standardele impuse unor statiuni care ofera spatii de cazare,  unitati de alimentatie publica, dar si servicii de agrement si divertisment.

În ciuda eforturilor depuse de inspectorii ANPC, serviciile turistice nu au fost asigurate corespunzator de unii operatori economici, dupa cum urmeaza:

– din 448 operatori economici verificati, în statiunile de pe litoral, 262 au fost sanctionati cu amenzi contraventionale,  în valoare de  632.750 lei;    
– au fost constatate cu abateri de la legislatia în domeniul protectiei consumatorilor produse în valoare de 39.540 lei, din care au fost oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de 3.087 lei;
– au fost înregistrate în locatiile de Comandament 277 reclamatii.

Dan Vlaicu, presedintele ANPC, a cerut echipelor de control sa acorde prioritate cercetarii reclamatiilor si sesizarilor formulate de turisti, precum si celor redirijate de la alte institutii cu atributii de control: „Problemele semnalate de turisti vor fi analizate în primul rând, astfel încât nemultumirile acestora sa fie înlaturate, iar concediul pe care l-au platit sa se desfasoare fara alte incidente”.

Comandamentul Litoral – Delta Dunarii 2008 coordoneaza activitatea de control prin birourile organizate la Mamaia, Costinesti si Neptun si, pentru zona Deltei, la Tulcea si Sulina.

În zona Deltei Dunarii, inspectorii ANPC au verificat 156 operatori economici, aplicând 66 amenzi contraventionale, în valoare de 122.550 lei.
Abaterile constatate în urma verificarilor mai multor operatori economici  sunt atât în sfera produselor alimentare, cât si în cea a produselor nealimentare si serviciilor. Astfel, s-a constatat ca:

– în camerele pregatite sa primeasca turisti saltelele si asternuturile erau degradate (operator economic din Mamaia);

– certificatul de clasificare  nu era vizat la zi, iar brevetul de turism nu era afisat la loc vizibil (operator economic din Costinesti) ;

– camerele si holurile aveau tencuiala exfoliata (operator economic din Venus) ;

– se utilizau, în prestarea serviciilor de alimentatie publica, materii prime cu data durabilitatii minimale depasita (operator economic din Venus);

– nu se respectau conditiile de depozitare a loturilor de materii prime sau a preparatelor culinare (fast food din Jupiter), unde produsul ciolan afumat era pastrat în stare congelata si nu la temperatura mentionata de producator pe eticheta, iar diferitele sortimente de ciorbe erau pregatite si pastrate în stare congelata ;

– loturile de materii prime utilizate nu aveau elemente de identificare (terasa cu autoservire din Mangalia) ;

–  3 din cele 10  scutere de apa, detinute de un operator economic din Mamaia, aveau verificarea  tehnica expirata. S-a oprit temporar prestarea serviciului la cele 3 scutere ;

– piscina prezenta gresia degradata (hotel din Jupiter);

– un operator economic care presta servicii de agrement în statiunea Mamaia, cu hidrobiciclete tip masinute, nu afisa la loc vizibil avertizarile necesare consumatorilor;

– produsele alimentare  perisabile oferite la comercializare  erau depozitate la temperaturi diferite de cele mentionate de producator pe eticheta de însotire (operator economic din Sarichioi);
– produse alimentare cu termen de valabilitate expirat, nu se respectau conditiile de depozitare a produselor,  iar grupul sanitar din incinta unitatii era deteriorat (operator economic din Jurilovca).

Turistii prezenti pe litoral în aceasta perioada au reclamat starea asternuturilor si curatenia camerelor, în general, accesul contra – cost la piscina hotelului în care erau cazati, nementionarea în listele meniu a gramajelor pe portii si prestarea serviciilor de agrement, respectiv faptul ca nu au primit toate informatiile la închirierea unui ski-jet sau moto-scuter. De asemenea, au fost semnalate cazuri de rezervari de camere neoperate, turistul ajuns în statiune fiind nevoit sa caute alta cazare. Un alt aspect reclamat este publicitatea falsa, facuta pe un site de internet, în legatura cu locurile de cazare si costul acestora, clientul fiind indus în eroare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor recomanda turistilor aflati pe litoral si în Delta Dunarii sa acorde atentie produselor alimentare pe care le cumpara, în special celor comercializate în chioscuri, tarabe si alte unitati de acest fel, în care nu se poate asigura pastrarea acestora la temperaturile indicate. De asemenea, sa ceara respectarea contractelor încheiate cu agentiile de turism sau direct cu hotelierii, în ceea ce priveste serviciile suplimentare, incluse în pret.

Turistii care doresc sa depuna reclamatii în legatura cu serviciile oferite de operatorii economici de pe litoral si din Delta Dunarii, au la dispozitie birourile Comandamentului, organizate în Mamaia, Neptun si Costinesti si în Tulcea si Sulina.

De precizat faptul ca în aceasta perioada inspectorii ANPC din toata tara verifica si statiunile montane, cautate de turistii români si straini, mai ales în aceasta perioada, a concediilor.