Reclamațiile sucevenilor la adresa băncilor încep să curgă la OJPC

Deoarece în ultima perioadă s-a constatat „un atac” al băncilor asupra consumatorilor prin majorări de comisioane și dobânzi, Protecția Consumatorilor a luat foarte în serios această problemă, a anunțat marți, în cadrul unei conferințe de presă, inspectorul-șef adjunct al OJPC Suceava, Elena Oanea. „Tendințe de încălcare a unor aspecte au existat și înainte dar acum se înregistrează o exagerare din partea băncilor. Numai în timpul zilei de marți am primit 6 reclamații” , a afirmat Elena Oanea, adăugând că reclamațiile sucevenilor la adresa băncilor vor fi soluționate de către o echipă de specialiști de la ANPC. 

Aceasta a precizat că până la aceasta dată au fost înregistrate un număr de 23 reclamații vizând diverse sucursale locale de bănci, astfel că în 8 cazuri reclamații sunt deja considerate a fi întemeiate, după ce au fost verificate,  în 4 cazuri s-a constatat că clienții nu aveau dreptate, o reclamație este nesoluționabilă deoarece nu a fost însoțită de documente, iar 10 reclamații sunt în curs de soluționare, 6 dintre ele fiind depuse chiar în timpul zilei de marți.

Astfel, la OJPC Suceava s-a reclamat în 8 cazuri că pe parcursul derulării contractelor de credit s-au modificat, fără nici o explicație plauzibilă, dobânzile, comisioanele și modalitățile de percepere a penalităților, astfel că acestea au crescut în mod semnificativ. Elena Oanea spune că în 5 cazuri consumatorii nu au fost informați în mod corect, complet și precis asupra condițiilor contractuale de acordare a creditelor – fie pentru că nu le-a fost înmânat un exemplar din contract fie pentru că în contract nu era realizată informarea în mod corespunzător. Șeful OJPC a mai exemplificat și cu un caz în care banca refuza să accepte plata integrală de către client a împrumutului acordat precum și un caz în care, datorită unei greșeli a băncii consumatorul apare ca „rău platnic” deși s-a achitat de toate obligațiile.

Dacă o parte din reclamații au fost soluționate pe cale amiabilă nemaifiind necesară sancționarea, în 3 cazuri s-au aplicat amenzi contravenționale în cuantum de 45.000 lei.

Elena Oanea a spus că SC UNICREDIT ȚIRIAC BANK SA București – sucursala Suceava a fost sancționată cu amendă contravențională în cuantum de 22.000 lei pentru modificarea comisionului de administrare în mod unilateral deși în contract era prevăzut ca procent fix, din valoarea soldului și pentru elaborarea graficului de rambursare cu termenii în limba engleză și nu în limba română.
Cu amendă contravențională în cuantum de 14.000 lei a fost sancționată SC BANCA COMERCIALÃ ROMÂNÃ SA București – sucursala Suceava pentru modificarea în mod unilateral a modalității de calcul a comisionului de nerambursare a sumei de plată, majorarea acestuia fiind semnificativă și în detrimentul consumatorului.

SC REIFFEISEN BANK SA București – sucursala Fălticeni a fost sancționată cu amendă contravențională în cuantum de 9.000 lei pentru informarea incompletă a clientului, fapt ce a adus atingere intereselor economice ale acestuia. În acest caz, OJPC Suceava s-a adresat și instanței de judecată in vederea stabilirii dacă o anumită clauză din contractul de creditare este abuzivă.