După ce a violat spațiul aerian românesc fără niciun impediment, un avion al contrabandiștilor a fost capturat în Republica Moldova, în baza informațiilor operative din Ucraina. Sindicatul Europol: E o problemă destul de gravă, ce ține de securitatea națională


Intră acum și în grupul de

În dimineața de 14 septembrie, un avion AN 2 folosit de contrabandiștii ucraineni pentru a transporta țigări în România a fost capturat pe teritoriul Republicii Moldova, în apropierea hotarului cu România. La această oră există informații contradictorii privind marfa transportată și chiar locul capturării.

Cu toate acestea, este cert faptul că aeronava a survolat ilegal spațiul aerian românesc fără niciun impediment, fiind capturată de polițiștii de frontieră din Moldova, în baza informațiilor operative ale polițiștilor de frontieră din Ucraina.

În acest sens, Sindicatul Europol a atras atenția că Poliția de Frontieră din România nu are nici atribuții și nici capacitate de a intercepta aeronavele contrabandiștilor, acesta nefiind primul caz de violare a spațiului aerian românesc.

Avionul AN 2 al contrabandiștilor. Foto: Poliția de Frontieră din Republica Moldova

Poliția de Frontieră din Republica Moldova: Avionul a decolat de pe teritoriul Ucrainei și avea ca destinație finală țara vecină, România

Potrivit Poliției de Frontieră de peste Prut, avionul a fost capturat pe un câmp din Edineț, raion învecinat cu județul Botoșani. Avionul ar fi fost observat noaptea, în jurul orei 01:40, zburând la aproximativ 100 metri de sol după ce a survolat ilegal hotarul dintre România și Republica Moldova.

Aeronava ar fi transportat țigări de contrabandă din Ucraina în România, însă la bord nu au fost găsite țigări.

Sursa citată a arătat că aparatul de zbor abia urma să ajungă în România (ulterior s-a precizat că, de fapt, aeronava a fost totuși în România), însă nu a putut informa unde sunt țigările de contrabandă. În acest sens, există speculații precum că, de fapt, aeronava a survolat spațiul aerian românesc, unde a descărcat aproximativ 100 colete cu țigări.

Informațiile privind presupusul transport de țigări au apărut în presa română, însă ele nu au o confirmare oficială la Chișinău. Deși inițial, în comunicatul de presă, Poliția de Frontieră din Moldova a declarat că avionul transporta țigări, ulterior ofițerul de presă Anna Marchitan, a precizat că a comis o greșeală la editarea comunicatului, iar în realitate aeronava era fără marfă.

Avionul AN-2 a fost capturat (nu interceptat în aer) în apropierea localității Hlinaia Mică, raionul menționat, în timp ce a coborât pentru alimentare. În acest scop, contrabandiștii au improvizat pe câmp o pistă de aterizare.

Pista de aterizare improvizată pe un câmp. Foto: Poliția de Frontieră din Republica Moldova

Poliția de frontieră din Moldova a mai informat că au fost reținuți patru cetățeni ucraineni, trei – la fața locului, iar unul într-un hotel din Edineț.

Șeful-adjunct al Poliției de Frontieră din Moldova, Daniel Martnos, a precizat pentru deschide.md că lângă aeronavă a fost depistat un autoturism care transporta combustibil pentru aeronavă, dar și un tractor.

Potrivit lui, de fapt, aeronava ar fi survolat spațiul aerian românesc și a fost capturată la întoarcere, fără țigările pe care le-ar fi descărcat în România.

Martnos a declarat că în acest caz ar fi implicat și un contrabandist notoriu din Moldova care ar fi bruscat polițiștii de frontieră și ar fi fugit după o scurtă urmărire.

Poliția de Frontieră din Ucraina: Avionul a fost capturat nu în Moldova, ci în regiunea Cernăuți

Informațiile furnizate de autoritățile de frontieră ucrainene diferă de cele moldovenești. Grănicerii ucraineni susțin că avionul a fost capturat nu în raionul Edineț din Moldova, ci în regiunea Cernăuți din Ucraina, lângă localitatea Secureni.

Potrivit lor, aeronava ar fi aterizat din cauza problemelor de navigație.

Sursa citată de asemenea a menționat capturarea unui autoturism cu combustibil, însă a declarat că au fost reținute trei persoane, doi ucraineni și un belorus.

Grănicerii ucraineni au publicat și un filmuleț de la fața locului, în care se vede un avion similar cu cel din pozele polițiștilor de frontieră moldoveni.

Din cauza informațiilor contradictorii, unele surse mass-media au prezentat acest caz drept două separate.

Sindicatul Europol: Această problemă este una destul de gravă, ce tine de securitatea națională,

Sindicatul Europol a reamintit că acesta nu este singurul caz de acest gen.

„În luna august, un alt aparat AN2 al unor contrabandiști ucraineni a ajuns în spațiul aerian românesc în zona Sucevei, ceea ce arată că se încearcă prin orice mijloace introducerea de țigări în România, care aduce profit de milioane de euro contrabandiștilor. Această problemă este una destul de gravă, ce tine de securitatea națională, iar CSAT-ul trebuie să intervină de îndată, ținând cont că spațiul aerian românesc este violat de aeronave străine, iar acesta nu este un caz singular”, arată sursa citată.

Sindicatul Europol a subliniat că polițiștii de frontieră români „nu au atribuții în acest sens și nici echipamentele necesare pentru intervenție, așa cum de altfel Codul Aerian prevede în mod explicit la art. 5 cine trebuie să intervină: Ministerul Apărării Naționale, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale și de autoritate aeronautică de stat, are competențe în următoarele domenii: organizarea spațiului aerian național în conformitate cu dispozițiile prezentului cod aerian și ale legislației în vigoare, reglementarea activităților aeronautice militare, certificarea personalului aeronautic militar, a agenților aeronautici care desfășoară activități aeronautice militare, precum și a tehnicii aeronautice și a infrastructurii necesare desfășurării activităților aeronautice militare, siguranța și supervizarea activităților aeronautice militare”.

În acest sens, Europol a sugerat că în asemenea cazuri este necesară intervenția CSAT-ului:

„Este destul de adevărat că acești contrabandiști se folosesc de tot felul de tertipuri pentru ca aceste aeronave folosite să nu poată fi reperate pe radare prin zbor la joasă înălțime sub 100m, însă CSAT-ul prin atribuțiile pe care le are, trebuie să intervină de îndată în acest caz pentru că astfel de situații se vor mai repeta.

Până una alta, colegii noștri se luptă în continuare cu acest fenomen al contrabandei care a luat amploare în ultima perioadă. Numai anul trecut, aceștia au indisponibilizat peste 56.000.000 de tigarete (280.000 de baxuri) si peste 20.000 de kilograme de tutun vrac (echivalentul a peste 29.000.000 de tigarete – sau 145.000 de baxuri), în urma acțiunilor pentru combaterea contrabandei”, se arată în comunicat.


Intră acum și în grupul de