Bălan îl întreabă pe ministrul Transporturilor ce măsuri va adopta pentru ameliorarea infrastructurii aeroportuare deteriorate din țară, dar și ce propune pentru utilizarea la capacitate maximă a Aeroportului Suceava, care este modernizat

Deputatul PNL de Suceava, Ioan Bălan, cere lămuriri ministrului Transporturilor, Lucian Șova, despre situația infrastructurii aeroportuare din țară în condițiile în care transportul aerian a crescut substanțial, dar vrea să știe care este strategia Ministerului Transporturilor de a folosi la capacitate maximă infrastructuri aeroportuare modernizate, cum este cazul Aeroportului Suceava.

„În ultimii cinci ani, numărul cetățenilor care au optat pentru transportul aerian a crescut substanțial, ajungându-se chiar în situația în care unele aeroporturi din România să testeze capacitatea maximă care poate asigura siguranța acestui tip de transport. De exemplu, aeroporturile din Iași, Cluj și București Otopeni gestionează cu tot mai multă dificultate numărul de pasageri care este în creștere de la un an la altul. Acest lucru este cauzat de faptul că, din anul 2011, Ministerul Transporturilor nu a mai acordat niciun fel de atenție investițiilor în transportul aerian: nu s-a demarat construirea niciunui terminal nou de pasageri, nu s-a modernizat nici o pistă de aterizare/decolare, sistemele de ghidaj sunt învechite, capacitatea pistelor este depășită”, a precizat Ioan Bălan într-o întrebare adresată lui Lucian Șova.

El semnalează că îngrijorările în societatea românească au crescut atunci când mass media a evidențiat starea precară a unei piste de la Aeroportul Internațional Otopeni, plină de găuri și denivelări, din care se desprind bucăți consistente ale stratului de uzură, iar acest lucru a fost confirmat și de managerul companiei Tarom S.A., care a reclamat faptul că, din cauza stării avansate de degradare a pistei de pe Aeroportul Otopeni, compania este nevoită să înlocuiască anvelopele aeronavelor chiar și săptămânal, ceea ce presupune cheltuieli suplimentare, nejustificate, pentru compania națională.

„Consider că o asemenea stare de lucruri reprezintă un risc foarte mare la adresa siguranței transportului aerian, la care Ministerul Transporturilor are doar răspunsuri propagandistice și evazive”, a adăugat Bălan.

El subliniază că transportul aerian de călători a devenit mijlocul de transport cel mai utilizat de către cetățenii români, iar unele aeroporturi din țară fac eforturi uriașe pentru a se menține, ele însele, prin propriile eforturi, într-o stare corespunzătoare de siguranță.

În aceste condiții, Bălan cere ministrului Transporturilor să spună dacă a solicitat accesarea rezervei bugetare pentru reabilitarea, de urgență, a pistei degradate de la Aeroportul Internațional Henri Coandă din Otopeni ținând cont că, potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, Guvernul are la dispoziție fondul de rezervă bugetară care poate fi utilizat tocmai pentru intervenții rapide și neprevăzute.

Totodată, deputatul liberal sucevean cere ministrului să prezinte justificările pentru care starea infrastructurii aeroportuare a ajuns într-un asemenea stadiu de degradare, care pune în pericol întreg transportul aerian de călători din România, dar și o situație detaliată cu privire la investițiile programate în anul 2018 pentru ameliorarea infrastructurii aeroportuare: număr de piste reabilitate; demararea investițiilor la piste noi de mare capacitate; demararea construcțiilor sau extinderilor unor terminale de călători; construirea sau extinderea de zone cargo.

El precizează că, într-un răspuns formulat de fostul ministru Răzvan Cuc în anul 2017, Ministerul se angajase să facă lucrări de modernizare la cel puțin patru aeroporturi, investiții care au rămas doar la stadiul de intenție.

„Având în vedere faptul că Aeroportul Internațional Ștefan cel Mare din Suceava este un aeroport modernizat, dar neutilizat la capacitatea sa maximă, vă solicit să precizați ce măsuri de susținere a autorităților județene aveți în vedere pentru a crește numărul de curse care pot opera pe acest aeroport? Fac precizarea că o creștere a numărului de curse externe pe Aeroportul Internațional Ștefan cel Mare ar crea o punte de legătură între sutele de mii de români plecați în străinătate, care ar dori să aibă posibilitatea de a călători rapid și ieftin către țara lor, România”, a conchis Ioan Bălan.