In scolile sucevene performanta cu echipamente uzate si sali de curs supraaglomerate


Intră acum și în grupul de

Inspecțiile școlare desfășurate în primul semestru al anului școlar în curs au scos la iveală faptul că există preocupare pentru valorificarea echipamentelor și dotărilor, însă de cele mai multe ori profesorii sunt cei care cumpără materiale didactice, iar tehnica IT este în general uzată.

reuniunea semestriala de management institutional 2015

Cu ocazia prezentării raportului de activitate al Inspectoratului Școlar, al unităților conexe și de învățământ, în cadrul reuniunii semestriale de management instituțional, de la Liceul Teoretic „Filadelfia”, de vineri, 27 februarie, inspectorul școlar general, prof. Gheorghe Lazăr, a susținut că unele dintre problemele cu care se confruntă unitățile școlare au fost evaluate prin inspecții tematice.

În acest sens, pentru derularea optimă a inspecțiilor au fost stabilite obiective, proceduri și instrumente de lucru, cu scopul centralizării de date, verificării activității din ateliere, cabinete și laboratoare, biblioteci școlare/C.D.I.-uri, cabinete și laboratoare IT, săli și terenuri de sport.

În urma inspecțiilor tematice, inspectorii școlari au constatat în teritoriu că în majoritatea unităților școlare există preocupare pentru valorificarea utilităților, resurselor, echipamentelor și dotărilor existente, iar impactul efectuării orelor în cabinetele și laboratoarele școlare se reflectă în rezultatele obținute de elevi la examenele naționale, olimpiade și diferite concursuri, precum și la simpozioane sau la alte activități.

Lazăr a susținut în fața directorilor de școli că indiferent de disciplină, punctul forte al materialelor și resurselor de tip IT asigură facilitarea înțelegerii de către elevi a fenomenelor prin utilizarea vizualizării prin grafice sau animații și le dezvoltă astfel elevilor competențe cheie despre știință și tehnologie.

De asemenea, în raportul prezentat, inspectorul școlar general a mai arătat că beneficiul activităților eficiente desfășurate cu elevii, prin valorificarea resurselor din biblioteci, se reflectă în nivelul comunicării, al implicării elevilor în proiecte care necesită studiu individual și documentare.

Inspectorul a mai punctat că deprinderile de documentare științifică, antrenarea elevilor în proiecte educaționale, cercuri de lectură, ateliere de scriere creativă ori în colectivele de redacție ale unor publicații, anuare, reviste, a contribuit la dezvoltarea de competențe cheie și a abilităților de viață complexe.

Cu toate acestea, în urma verificărilor efectuate inspectorii școlari au depistat și numeroase probleme ce necesită rezolvare.

Astfel, în raportul semestrial întocmit se arată că din lipsa spațiilor școlare sau din dorința funcționării unității într-un singur schimb, majoritatea cabinetelor sunt și săli permanente de clasă.

Gheorghe Lazăr a afirmat că dotarea cabinetelor și laboratoarelor este minimă, în mare parte materialele didactice sunt achiziționate sau confecționate de către cadrele didactice, iar tehnica IT este în general uzată și în puține unități școlare a fost parțial înlocuită, lipsa licențelor de ultimă generație complicând situația disciplinelor TIC.

În școlile verificate, inspectorii au mai constatat că numărul de calculatoare din laboratoare este mult mai mic față de numărul elevilor dintr-o clasă, în unele cazuri fiind vorba de 40 de elevi la 25 de unități PC.

Cât privește terenurile de sport pe care elevii ar trebui să le folosească, în mediul rural nu există suficiente săli și terenuri de sport și nici spații amenajate corespunzător pentru activitățile sportive. Raportul Inspectoratului Școlar mai arată că există un grad ridict de uzură a terenurilor de sport exterioare, iar sălile de sport nu sunt dotate cu materiale și mijloace didactice suficiente.

De asemenea, un alt punct atins de inspectorul școlar general la reuniunea semestrială de management instituțional, îl reprezintă fondul de carte din biblotecile școlare care este învechit, uzat fizic sau insuficient, din cauza absenței din buget a resurselor financiare, iar condițiile în care lucrează bibliotecarii sunt în multe școli improprii.

Totodată, există încă școli care nu au cabinete sau laboratoare de chimie, fizică sau biologie și nici material didactic specific.

„În general, conducerile de școli depun eforturi pentru a asigura facilitățile necesare pentru efectuarea aplicațiilor practice de către elevi, în laboratoare, cabinete, ateliere, biblioteci/CDI-uri și săli de sport. Din păcate se constată de la an la an, diminuarea numărului de laboratoare funcționale în școli, transformarea lor în săli de clasă permanente din cauza spațiilor insuficiente, învechirea fondului de carte din biblioteci, uzura morală a aparaturii de laborator, precum și organizarea și utilizarea activităților practice demonstrative și ocazionale (susținerea lucrărilor de grad I, comisii metodice, cercuri pedagogice)”, a concluzionat inspectorul școlar general, prof. Gheorghe Lazăr.

 


Intră acum și în grupul de