Nechifor, către ministrul de Interne: Când va avea un aspect european și se va realiza un tranzit decent prin Vama Siret? Amestecul actual de mașini și oameni prin punct nu pare să fie parte a unei proceduri clare, specifice normelor UE referitoare la o frontieră externă


Intră acum și în grupul de

Deputatul PSD de Suceava, Cătălin Nechifor, vrea să afle de la ministrul de Interne, Carmen Dan, când se vor face investiții în Punctul de Trecere a Frontierei Siret-Porubnoe pentru ca tranzitul să fie decent și aspectul vămii să fie cu adevărat european.

Într-o întrebare depusă, luni, în Parlament, Cătălin Nechifor arată că una dintre cerinţele exprese ale Uniunii Europene în vederea acceptării intrării în spaţiul Schengen este securizarea frontierelor pe care România le are cu ţări care nu sunt membre ale uniunii.

El precizează că acesta este şi cazul frontierei de stat dintre România şi Ucraina, în special Punctul de Trecere a Frontierei Siret – Porubnoe, singurul de pe o distanţă de peste 400 km, între Sighetu Marmaţiei şi Darabani, adăugând că evident că nivelul traficului a crescut considerabil de-a lungul timpului, atât în ceea ce priveşte traficul de mărfuri cât şi cu privire la traficul de persoane, mai ales după momentul în care cetăţenilor ucraineni li s-a conferit dreptul de a circula liberi în Uniunea Europeană, fără vize.

„Doresc să mă opresc asupra unor aspecte constatate personal în vama Siret, nu dintre cele care se referă la chestiunile tehnice de securitate, ci la fluxul de persoane şi la modul în care arată toată infrastructură de vamă şi frontieră. La Punctul de Trecere a Frontierei de la Siret, având deschisă şi componentă pietonală, par să existe probleme legate de tranzitul persoanelor între România şi Ucraina, lipsa unui culoar bine delimitat, dintr-o parte într-alta, conducând la o situaţie pe care eu o consider greu de gestionat, atât de personalul de vamă cât şi de cel de frontieră. Amestecul de maşini şi oameni, de pasageri ai autoturismelor şi pietoni care urmează să treacă frontieră pe jos, nu pare să fie parte a unei proceduri clare, specifice normelor Uniunii Europene referitoare la o frontieră externă. În al doilea rând, aspectul clădirilor şi construcţiilor anexe care compun vama Siret, atât cele aparţinând Poliţiei de Frontieră cât şi Vămii, arată destul de rău din punct de vedere estetic”, explică Nechifor.

El a subliniat că faptul că statul român a investit de-a lungul timpului sume considerabile în infrastucturi de frontieră şi de vamă care zac nefolosite de ani buni şi care nici nu au perspectiva de a fi folosite într-un viitor apropiat, îl pune pe gânduri şi îl face, pe bună dreptate, să-și pună întrebări şi să dorească, în acelaşi timp, ca investiţiile să fie prioritizate acolo unde este cu adevărat necesar, după nevoi.

„Spre exemplu, investiţii precum cele de la Vicovu de Sus (corespondent ucrainean Crasna), Climăuți (corespondent ucrainean Fântână Albă), dar şi altele măcar de pe teritoriul judeţului Suceava, nu au nicio şansă să fie introduse în circuitul de trecere a frontierei de stat dintre România şi Ucraina, nu din cauza recentului diferend legat de predarea în limba română în şcolile ucrainene, ci din cauza lipsei complete a infrastructurii rutiere şi de frontieră de pe partea vecinilor noştri de la nord”, a arătat Nechifor.

În aceste condiții deputatul sucevean întreabă pe ministrul de Interne, Carmen Dan, care sunt măsurile pe care le are în vedere pentru asigurarea unui tranzit decent, european, în PCTF Siret – Porubnoe, atât rutier cât şi pietonal şi de mărfuri și care sunt investiţiile pe care le aveţi în vedere, astfel încât PCTF Siret – Porbnoe să arate cu adevărat „european”.

Totodată, el solicită să i se spună care a fost valoarea investiţiilor efectuate de-a lungul timpului în punctele de trecere a frontierei de pe teritoriul judeţului Suceava şi în ce au constat, dar și când consideră că alte Puncte de Trecere a Frontierei de pe teritoriul judeţului Suceava vor putea fi deschise traficului internaţional.


Intră acum și în grupul de