Valentin Popa: Copiii de astăzi îi cer lui Moș Crăciun imprimantă 3 D, iar cadre didactice universitare nici nu știu să programeze o astfel de imprimantă. Trebuie să ne adaptăm programele de formare și să o facem cât mai repede pentru că acești copii nu mai au răbdare cu noi


Intră acum și în grupul de

Rectorul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, prof. univ. dr. ing. Valentin Popa, a declarat, luni, la deschiderea proiectului de educație și formare AmbasaDOR DE BUCOVINA inițiat de Facultatea de Științe ale Educației din USV cu sprijinul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni și al Consiliului Județean Suceava că este foarte important ca metodele de formare a cadrelor didactice să fie modernizate.

El a spus că USV este pe primul loc în aducerea, înapoi acasă, a specialiștilor  din străinătate.

„Astăzi, aproape cinci la sută din numărul de cadre didactice ale universității sunt cadre didactice care s-au întors din străinătate cu know-how dobândit acolo, fie că au lucrat, fie că au studiat mulți ani ne ajută foarte mult să aducă universitatea noastră într-un clasament extrem de important, suntem pe primele locuri în clasamentele internaționale în care am pătruns în ultimii ani”, a declarat Popa.

Rectorul USV a arătat că în prezent este o dezbatere națională privind formarea și modul în care reușim să pregătim cadre didactice pentru învățământul preuniversitar și nu numai.

„Săptămâna trecută am participat la Consiliul Național al Rectorilor, la Cluj Napoca, iar prima temă pe ordinea de zi a fost chiar aceasta. Doamna ministru ne-a prezentat câteva dintre ideile sale și sigur că am dezbătut cu rectorii și prorectorii despre ce am putea face noi în viitor. Personal, am constatat în acești ani că avem de schimbat semnificativ, dacă nu radical, modul în care formăm profesorii noștri. Programele noastre de studii pentru formarea viitorilor profesori sunt oarecum înghețate la nivelul anului 1989. Am schimbat mult prea puțin planurile de învățământ”, a spus Valentin Popa.

El a explicat că s-au concentrat mai departe specializările mai mult pe partea profesională și mult prea puțin pe partea didactică și pedagogică și că nici procesul Bologna nu a fost de ajutor scurtând de la patru la trei ani formarea profesorilor.

„Nu numai planul de învățământ a constituit sau constituie o problemă pentru a avea cadre didactice tinere bine pregătite. În primul rând, nivelul de salarizare în ultimii 20 de ani a fost aproape pe ultima treaptă. S-au făcut pași importanți, a început să apară o motivație și constatăm că în ultimii doi ani, că elevi din ce în ce mai valoroși aleg să urmeze programe de studiu care formează, în principiu, profesori”, a declarat rectorul USV.

Valentin Popa a subliniat că sarcina Universității este de a găsi cel mai adecvat program, cel mai adecvat plan de învățământ și cele mai adecvate conținuturi ale disciplinelor predate „astfel încât să ne putem adresa copiilor noștri, copii care astăzi, în anul 2019, sunt mult diferiți de cei din mileniul trecut”.

”Astăzi un copil îi scrie lui Moș Crăciun că vrea să-i aducă o imprimantă 3 D, dar noi mai avem cadre didactice care nu știu să programeze, la nivelul universității, o imprimantă 3 D. Trebuie să fim conștienți că acești copii nu mai au răbadare. Nici măcar studenții noștri nu mai au răbdare să stea trei ore într-o sală de curs și să asculte o serie de informații care pot fi găsite ușor pe internet. De aceea trebuie găsite metode moderne de a-i atrage și a-i ține în clasă, respectiv în sălile de curs”, a explicat rectorul USV.

El consideră că trebuie să fie găsit loc în programă unor materii obligatorii care asigură metode noi de formare.

„Am fost oarecum siderat la Consiliul Național al Rectorilor când am ascultat un prorector al unei foarte mari universități din România care ne spunea că ei au dezbătut acolo această problemă și că au hotărât să meargă pe aceeași idee, în sensul că un profesor trebuie să știe extraordinar de bine materia respectivă, chiar dacă face în facultate lucruri pe care niciodată nu le va preda pentru ca apoi va ști sigur să și predea.

Eu nu pot să fiu de acord cu așa ceva și consider că este un lucru periculos dacă de la cele mai bune și mai mari universități ale României vin cu idei retrograde însă până la urmă ne bucurăm de autonomia universitară și vom avea succes în societate și vom avea studenți dacă vom reuși să fim moderni, dacă vom reuși să ne adaptăm și să o facem cât mai repede pentru că acești copii ai noștri nu mai au răbdare cu noi”, a conchis Valentin Popa. (T.B.)


Intră acum și în grupul de