Protectia Consumatorilor Suceava, cu ochii pe banci

Comisarii suceveni ai Protecţiei Consumatorilor Suceava fac controale peste controale la băncile din judeţ, mai ales că reclamaţiile nu contenesc să apară. „Serviciile financiare prestate de instituţiile bancare sunt în permanenţă în atenţia comisarilor CJPC Suceava.

În luna august instituţia noastră a verificat toate băncile care au sucursale pe raza judeţului Suceava, controalele vizând respectarea drepturilor consumatorilor la prestarea serviciilor de plată şi deasemenea, la încheierea contractelor de credit de consum de către societăţile bancare” a declarat miercuri, Elena Oanea, director coordonator adjnct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţie Consumatorilor (CJPC) Suceava.

Potrivit acesteia s-au constatat abateri cu privire la nerespectarea Ordonanţei 50/2010 privind informarea consumatorului în faza precontractuală, (respectiv lipsa formularului standard impus de normele legale), formular de informare precontractuală incorect, înscrierea în contractele încheiate cu consumatorii ulterior apariţiei noilor reglementari a unor comisioane care exced prevederilor legale, prezenta unor clauze contractuale neclare şi imprecise, lipsa din contracte a informaţiei că rata dobânzii majorate nu poate depăşi 2% faţă de rata dobânzii normale.

Comisarii au aplicat amenzi contravenţionale în cuantum de 85.000 lei şi s-au dispus măsuri de remediere a deficientelor constate.

„Pe de altă parte primim foarte multe reclamaţii de la clienţii băncilor cu privire la încălcarea prevederilor Ordonanţei 50/2010 la contractele de credit în derulare. Numai în ultimele zile am primit 30 de reclamaţii, 24 dintre acestea vizând Volksbank Romania SA. Problema cel mai frecvent reclamată este perceperea în continuare a comisionului de risc-0,125% deşi prin art.36 din OG 50/iunie 2010 acesta a fost eliminat. Deasemenea este reclamată existenţa în contractele în derulare a unor clauze apreciate ca abuzive de către consumatori cu privire la condiţiile în care se modifică rata dobânzii, modul în care se calculează dobânzile penalizatoare tip procent, etc” a spus Elena Oanea.

Aceasta a menţionat că 7 dintre reclamaţii au fost cercetate şi soluţionate stabilindu-se ca măsuri restituirea contravalorii comisionului de risc pentru perioada ulterioară datei de 21.06.2010, dată la care au intrat în vigoare prevederilor OG 50/2010, banca trebuind să prezinte dovada restituirii comisionului până pe data de 16.08.2010, încheierea cu consumatorii de acte adiţionale la contractul de credit, acte adiţionale în care să nu se regăsească comisioane ilegale. Neîndeplinirea de către bancă a acestor măsuri în termenul legal poate atrage sancţionarea acesteia tocmai pentru acest fapt.

„Din informaţiile primite de la consumatori, rezultă că banca le-ar fi comunicat verbal că acest comision de risc va fi înlocuit cu comision de administrare a creditului, ori acest lucru nu este posibil conform normelor legale, fiind interzise atât introducerea de noi comisioane cât şi modificarea acestora pe perioada de derulare a contractului, fără acceptul clientului. Restul reclamaţiilor sunt distribuite comisarilor şi sunt în curs de cercetare. Informam consumatorii că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin Comisariatele Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor este singura instituţie abilitată să verifice respectarea prevederilor OG 50/2010, sa aplice sancţiuni şi să stabilească măsuri reparatorii” a subliniat Elena Oanea.