Guvernul crede ca aderarea la UE nu va fi afectata de candidatura lui Geoana

In cadrul negocierilor, orice stat candidat se raporteaza la acquis-ul comunitar si negociaza calendarul aplicarii acestuia. Alte angajamente care se refera la criteriile de aderare (politic, economic, administrativ) tin de pregatirea interna pentru aderarea Romaniei la UE. Avansul in pregatirea pentru aderare (transpunerea acquis-ului comunitar in legislatia romaneasca, crearea institutiilor de implementare si aplicarea acestuia, la nivel central si local) ofera argumente pentru avansul negocierilor de aderare pentru capitolul respectiv. In realizarea efectiva a acestor masuri sunt implicati sute de experti din diferite institutii, care fac parte din Delegatia Nationala de Negociere a Aderarii Romaniei la UE. Pentru capitolele Justitie si Afaceri Interne si PESC, Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Afacerilor Externe au facut demersurile necesare de adoptare a acquis-ului, au creat institutiile, iar implementarea acquis-ului trebuie realizata atat de catre structurile centrale, dar mai ales de catre cele locale.

In ceea ce priveste angajamentele asumate in negocieri, Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Afacerilor Externe le-au indeplinit in cea mai mare masura.

De exemplu, pentru capitolul de negociere 24 – Justitie si afaceri interne, Ministerul Administratiei si Internelor a adoptat Legislatia privind organizarea si functionarea Politiei, Statutul Politistului, care a permis demilitarizarea Politiei, legile privind regimul frontierei de stat, regimul strainilor in Romania etc. A fost elaborat Manualul politistului de frontiera, au fost incheiate o serie de acorduri de readmisie conform angajamentelor si conventiilor de cooperare pentru combaterea diferitelor tipuri de criminalitate. Din punct de vedere al institutiilor, a fost infiintata Agentia Nationala Antidrog, Oficiul National pentru Protectia Martorilor, au fost create structuri privind combaterea criminalitatii organizate si de colaborare cu institutiile internationale si europene in domeniu. MAI are unele restante in ceea ce priveste finalizarea sistemului informatic al Politiei de Frontiera si Sistemul Informatic Schengen- componenta nationala (NSIS) sau alte angajamente care necesita fonduri considerabile. Crearea NSIS este conditionata de finalizarea Sistemului Informatic Schengen european care este in curs de modificare, ca urmare a extinderii UE cu cei 10 noi membri. Guvernul a aprobat sume considerabile pentru securizarea frontierelor, iar aceste sisteme vor fi definitivate si operabile de la momentul in care Romania va deveni frontiera externa a Uniunii Europene.

In ceea ce priveste activitatea MAE pentru capitolul de negociere Justitie si afaceri interne, angajamentele asumate in negocieri sunt respectate in cea mai mare parte, fiind incheiate acorduri de introducere a vizelor cu o serie de state pentru ai caror cetateni si Uniunea Europeana solicita vize, fiind creat sistemul informatic Visa-on-line, s-au luat masuri pentru intarirea capacitatii administrative a oficiilor diplomatice si consulare. In ceea ce priveste PESC, a continuat dialogul cu UE in domeniul securitatii si apararii, printr-o participare activa la PESA, inclusiv la dialogul multilateral.

In domeniul reformei administratiei, a fost definitivat proiectului Strategiei actualizate privind reforma in Administratia Publica, fiind realizat cu sprijin al expertilor francezi si consultat cu reprezentanti ai partidelor politice, ai societatii civile, cu reprezentanti ai autoritatilor locale, ONG-uri etc. Proiectul legii prefectului intra astazi in dezbaterea Guvernului, la fel ca si Legea cadru privind descentralizarea.

Asadar, cadrul general pentru implementarea acquis-ului comunitar este realizat intr-o mare masura. Implementarea efectiva a acestuia depinde acum de autoritatile centrale si locale. Este nevoie de foarte multa munca din partea tuturor institutiilor, a tuturor expertilor, a intregii societati romanesti, pentru avansarea in pregatirea Romaniei pentru aderarea la Uniunea Europeana.

Intrarea in cursa pentru alegerile locale a celor doi ministri este un semnal clar al vointei de eficientizare a administratiei locale si, prin aceasta, de accentuare a implementarii acquis-ului la nivel local, ceea ce va sustine obiectivul nostru de accelerare a pregatirii si de aderare la Uniunea Europeana in 2007.