Expozitia inedita ”Mai mult de un secol de reclama” a fost vernisata la Muzeul de Istorie din Suceava (FOTO)

Muzeul de Istorie din Suceava a găzduit joi, o expoziţie inedită, intitulată “Mai mult de un secol de reclamă”, ce a adus în faţa privitorilor o prezentare atractivă a evoluţiei publicităţii, începând cu sfârşitul secolului al XIX-lea.

În cadrul expoziţiei au fost expuse aspecte ale reclamei stradale de odinioară, anunţuri publicitare din presa vremii, inclusiv reclame vechi din Bucovina şi Suceava. În afară de reproduceri au fost etalate o serie de obiecte originale printre care: postere, tăbliţe cu reclame, reclame din presă, obiecte cu marca fabricii.

Evenimentul a fost prezentat cronologic şi explicat într-o manieră jovială de Mihai-Aurelian Căruntu, de la Serviciul ISTORIE, al Muzeului Bucovinei.

Acesta a explicat că reclama a existat încă de la începuturile societăţii omeneşti. “Publicitatea îşi intră în drepturi îndeosebi în Evul Mediu. Atunci existau o serie de strigători special angajaţi care făceau reclamă pentru negustori prezentând anumite produse”, a spus Căruntu.

El a arătat că la sfârşitul secolului al XV-lea s-a produs o adevărată revoluţie, odată cu inventarea tiparului. Atunci au apărut primele afişe tipărite într-un tiraj de masă, dar şi “fluturaşii” folosiţi pentru promovarea anumitor produse.

De publicitatea modernă se poate vorbi abia în secolul al XIX-lea, când apar agenţiile serioase de publicitate, pentru prima dată, în Statele Unite ale Americii. “Între publicitatea din ţara noastră şi cea din străinătate a fost întotdeauna o relaţie deschisă deoarece la finele secolului XIX-începutul secolului XX, România avea o economie deschisă racordată la toate aceste canale internaţionale. Arta afişului a fost deschisă marilor curente artistice, şi organizând această expoziţie am avut urmărit publicitatea în Bucovina, publicitatea în vechiul regat, dar şi publicitatea internaţională care a influenţat direct publicitatea din România”, a explicat reprezentantul Serviciului ISTORIE.

Sucevenii prezenţi la vernisajul expoziţiei au mai aflat că, în perioada comunistă au apărut o serie de branduri care au rezistat în timp, câteva exemple concrete fiind Dacia, Gerovital, Peştele Oceanic, Cico, Brifcor ş.a. „Studiind presa epocii, am sesizat că o serie de branduri existau şi în urmă cu o sută de ani (…) Reclamele ne-au influenţat foarte mult. De pildă, când ne ducem să facem o copie, spunem că facem un xerox, fără să ştim că Xerox este numele firmei. Fiecare are acasă un aragaz , fără să ştim că ARAGAZera o firmă ce exista în perioada Interbelică. Constatăm că în timp, aceşti termeni au devenit substantive comune”, a dezvăluit Căruntu.

În prezent, numai în Europa publicitatea a devenit o mare industrie în care rulează peste 45 de miliarde de euro.

Parte dintre exponatele prezentate, joi la Muzel de Istorie din Suceava, sunt strânse de la colecţionari particulari şi vor intra în patrimoniul Muzeului Bucovinei.

loading...