Pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu au susținut două concerte de pian la patru mâini la Muzeul Bucovinei. Primul Festival de pian la patru mâini va fi organizat la Rădăuţi, la sfârşitul lunii noiembrie

Două concerte de pian la patru mâini au fost susţinute de pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu în cadrul unui eveniment organizat de Muzeul Bucovinei.

Primul recital cameral intitulat “Seară Rusă”, ce a avut loc miercuri, a inclus piese ale lui Serghei Rachmaninov, dar şi Melodii şi dansuri ruse compuse de Serge Bortkiewich, iar în cadrul celui de-al doilea concert “Classic meets Jazz”, desfăşurat vineri, publicul sucevean a putut asculta ultima compoziţie pentru pian la patru mâini “Marche d`Henry” a artistului Dinu Lipatti, compusă în anul 1950, dar şi o suită de 16 Valsuri compuse de Johannes Brahms, “Bolero” de Maurice Ravel, recitalul fiind încheiat în acorduri de jazz, cu o melodie ce poartă semnătura fraţilor George şi Ira Gershwin “I got Rhythm”.

 

După recitalul cameral de la Muzeul de Istorie din Suceava, cei doi renumiţi pianişti au vorbit despre proiectele lor în plan muzical, despre importanţa evenimentelor muzicale şi culturale, în general, în formarea publicului, dar şi despre întâlnirile cu publicul sucevean.

Ei au spus că primul concert l-au susţinut în Suceava în anul 2008, la Biserica Romano- Catolică “Sf. Ioan Nepomuk”, iar în următorii doi ani au concertat la Muzeul de Istorie Suceava, apoi în perioada în care clădirea muzeului a intrat într-un amplu proces de consolidare şi modernizare au avut concerte la Universitatea “Ştefan cel Mare” Suceava.

“Acum, de doi ani de zile, am reînnodat firul acestor evenimente şi sperăm ca, an de an, să existe astfel de evenimente. Avem susţinerea domnului director Emil Ursu care, pe lângă lucrurile legate de specificul acestui muzeu, iată, încearcă să se ocupe şi de latura muzical-artistică creând această ministagiune de concerte de pian”, a declarat pentru NewsBucovina pianistul Eugen Dumitrescu.

La rândul său, artista Corina Răducanu a subliniat că publicul sucevean este “iubitor de muzică şi de evenimente culturale” adăugând că a remarcat că în Suceava se organizează multe manifestări culturale organizate fie de Muzeul Bucovinei, fie de Universitatea suceveană sau de alte instituţii culturale, apreciind, totodată, activitatea teatrală desfăşurată aici, dar şi existenţa unui colegiu de artă care formează noile generaţii de artişti.

Cei doi pianişti şi-au exprimat mâhnirea că la cele două recitaluri camerale de la Muzeul de Istorie Suceava nu au participat mai mulţi tineri care învaţă la acest colegiu.

“Ne-am fi dorit să vedem în sală poate mai mulţi tineri de la Colegiul de Artă” Ciprian Porumbescu”, care să vină să vadă cum e cu un pian la patru mâini. Nu cred că au avut şansa să se întâlnească de atât de multe ori cu un pian la patru mâini, indiferent de solişti. Puteam fi noi, putea fi cu totul altcineva. Ar fi bine ca ei să participe la aceste evenimente care se organizează aici, fie de pian, fie de alte instrumente, şi nu numai aici, ci şi în alte părţi, pentru că, până la urmă, este un imbold şi pentru ei să vadă că liceul pe care îl urmează are un viitor, în universitate, şi mai apoi poţi să performezi în ceea ce ţi-ai ales să faci, pe scenele şi pe pianele în sălile în care există această deschidere către muzica clasică, către artă. Iată, aici e un muzeu de istorie, iar recitalurile de pian sunt ceva în plus faţă de specificul acestei instituţii”, a declarat pianista Corina Răducanu.

Sunt multe lucruri care trebuie să lege doi artişti pentru a rezista în timp ca şi formaţie artistică”, consideră pianista Corina Răducanu

 

Întrebată despre începutul colaborării pe plan artistic şi momentul conturării duoului pianistic Corina Răducanu-Eugen Dumitrescu, dar şi despre “reţeta” care stă la baza succesului în plan profesional de mai bine de un deceniu, pianista a răspuns că întâlnirea în plan muzical a avut loc în perioada masterului, când amândoi şi-au exprimat dorinţa de a face pian la patru mâini.

“De fapt, am început cu două clavecine, cu concerte de Bach pentru clavecine şi sunt multe lucruri care trebuie să lege doi artişti pentru a rezista în timp ca şi formaţie artistică. În primul rând, este respectul de sine, respectul faţă de partener, oricine ar fi el, trebuie să ai aceleaşi idei şi concepţii artistice, umane, în primul rând, asta, iar apoi vorbim de profesionalismul fiecăruia, să fie, bineînţeles, la acelaşi nivel artistic sau să se stimuleze unul pe celălalt, ca să poată progresa împreună, să aibă aceleaşi preocupări şi dorinţa de a dărui, de a te perfecţiona şi de a face ceea ce faci cu mare plăcere, cu profesionalism şi cu mare dăruire”, a explicat pianista Corina Răducanu.

 

Primul Festival de pian la patru mâini va fi organizat la Rădăuţi, la sfârşitul lunii noiembrie

Cu o agendă încărcată de recitaluri până la sfârşitul anului, cei doi pianişti au spus că vor reveni în judeţul Suceava, mai exact la Rădăuţi, la primul Festival de pian la patru mâini, ce se va desfăşura în perioada 28 noiembrie -1 decembrie.

“Cred că este o premieră în România. Vor fi trei duouri pianistice, în trei seri diferite, iar într-o seară, când va fi sărbătorită Ziua Naţională a României, vor fi trei duouri pe scenă, dar şi alţi invitaţi”, a mai spus Corina Răducanu.

Pianistul Eugen Dumitrescu a completat că la acest festival sunt invitaţi de marcă, între care conf.univ.dr. Sorin Dogariu de la Facultatea de Muzică a Universităţii de Vest Timişoara şi şeful Catedrei de pian a Facultăţii de Interpretare Muzicală din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, Vlad Dimulescu.

El a spus că cei doi pianişti vor susţine recitaluri de pian la patru mâini alături de soţiile lor arătând că aceştia “formează în viaţă şi în plan muzical duouri de renume în ţară şi străinătate”.

“Suntem la Suceava şi am vorbit foarte mult despre Rădăuţi. Trebuie să subliniem faptul că iată, pentru prima dată, cred eu, un eveniment dedicat Zilei Naţionale a României nu are numai muzică populară. E pentru prima dată când există un asemenea eveniment, muzica clasică va fi în strânsă legătură cu ceea ce înseamnă românismul, adică sunt numai compozitori români, vor fi interpretate cele două Rapsodii  ale lui George Enescu în versiunea pentru pian la patru mâini şi multe alte piese inspirate din folclorul nostru naţional. Iată, în felul acesta încercăm să-i aducem pe oameni, să-i apropiem de muzica clasică şi să-i familiarizăm, pentru ca în viitor ei să ştie ceea ce trebuie să facă în momentul în care vin într-o sală de concerte, pentru că trebuie să recunoaştem că, din nefericire, sunt foarte multe locuri în ţară, în oraşe mari, care nu au format un public, dar asta e misiunea noastră. Nu e lucru negativ, e bine că putem să facem acest lucru şi că avem şi suportul tuturor celor care sunt aici”, a menţionat Eugen Dumitrescu.

El a remarcat progresele înregistrate în dezvoltarea infrastructurii muzicale în Rădăuţi, arătând că, din acest an, Casa de Cultură din Rădăuţi are în dotare un pian de concert extrem de performant, la care “oricine poate veni şi cânta fără orice fel de problemă”.

Pianistul Eugen Dumitrescu a arătat că Rădăuţiul dispune şi de trei săli în care se pot susţine concerte, una la Casa de Cultură, a doua la Galeriile de Artă şi a treia la Sinagoga din municipiu, iar în cadrul Şcolii de Vară din cadrul Sommerfest Rădăuţi, când sunt organizate masterclass-uri pentru pian, vioară şi muzică de cameră, la care participă tineri din zonă, sunt valorificate cele trei săli.

“Din 2010 venim în zona aceasta şi am creat aceste evenimente şi în primul rând am creat o infrastructură, pentru că în momentul în care am venit în 2010 la Rădăuţi nu exista un pian. Dar noul director al Casei de Cultură a avut curajul să aibă încredere că muzica clasică, până la urmă, va ajunge în sufletul celor din localitate şi, cu timpul, am tot revenit în concerte. După aceea am propus Sommerfest Rădăuţi, un Festival de Muzică a Comunităţilor, şi de fiecare dată am fost sprijiniţi de diverse instituţii, precum Administraţia Fondului Cultural Naţional din Bucureşti, iar anul acesta Ambasada Germaniei a avut o contribuţie semnificativă la sprijinirea acestui eveniment. An de an, există asemenea instituţii care ajută acest festival, pe lângă Primăria şi Consiliul Local Rădăuţi, care au fost primii susţinători ai festivalului”, a mai spus artistul Eugen Dumitrescu.

 

Pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu cred că toată lumea ar trebui să se bucure de muzica clasică” şi că prin organizarea evenimentelor muzicale se formează un public pentru acest gen de muzică, mai ales în zonele văduvite de contactul cu orchestrele filarmonicelor

 

Cei doi pianişti consideră că este deosebit de importantă organizarea unor astfel de evenimente peste tot în ţară, mai ales în zonele văduvite de contactul cu orchestrele filarmonicelor, unde nu a existat o tradiţie pentru muzica clasică, întrucât se creează „o emulaţie” şi se formează un public pentru acest gen de muzică.

“Astfel de proiecte mai avem şi în alte zone din ţară. Noi venim cu plăcere la Rădăuţi de aproape zece ani, dar avem şi alte locuri în ţară pe care am încercat să le dezvoltăm. Chiar acum, în decembrie, urmează un Festival-concurs la Petroşani, care a fost primul eveniment pe care l-am creat şi a ajuns deja la a şasea ediţie. Am încercat să dezvoltăm locuri din ţară pe plan muzical, pe plan cultural, care sunt văduvite de filarmonici, de muzica clasică, unde nu există contact cu muzica clasică şi unde nu există un public format, pentru că toată lumea ar trebui să se bucure de muzica clasică, de recitalul cameral. Ideea noastră e că toată lumea trebuie să se bucure de muzica clasică, toată lumea trebuie să afle că există şi altceva în afară de ceea ce este în jurul nostru, în media, că există şi alte lucruri de calitate”, a subliniat pianista Corina Răducanu.

La rândul său, Eugen Dumitrescu a apreciat contribuţia echipei de la Muzeul Bucovinei în organizarea unor astfel de evenimente culturale.

“Faptul că ei au dorinţa de a implementa astfel de evenimente aici, este admirabil, pentru că ei ţin focul viu, altfel s-ar distruge cu totul, nu ştiu ce s-ar întâmpla dacă toate aceste lucruri ar dispărea. Noi credem că nu e bine ca ele să dispară. Mai cu seamă că noi am avut un Enescu, pe care îl avem în continuare, îl avem pe Lipatti, pe Constantin Silvestri, pe Mihail Jora. Am vorbit cu domnul Ursu, se pare că şi Serghei Rachmaninov a avut rădăcini undeva, în Nordul Bucovinei. Nu putem să rămânem indiferenţi la astfel de lucruri şi repet că ajutorul pe care oamenii de aici, din tot judeţul, în special de la Rădăuţi şi de la Suceava, îl dau muzicii, culturii, este semnificativ”, a mai spus Eugen Dumitrescu.

(Liliana Bujdei)