“Egoistul”, o interpretare geniala a maestrului Radu Beligan


Intră acum și în grupul de

Piesa autobiografică a scriitorului Jean Anouilh, “Egoistul” a prins viaţă, luni seară, pe scena Casei de Cultură Suceava, prin prestaţia de zile mari a îndrăgitului actor Radu Beligan, care a interpretat un rol care i se potriveşte de minune, punându-i în valoare spiritul, prin temperamentul calm, flegmatic, filozofic, uman, lucid şi introspectiv.

Deşi piesa scoate la iveală dramele contemporane ale societăţii, interesele meschine, băneşti, adulterul, sau compromisul, acţiunea capătă un umor exploziv, spumos, presărat pe alocuri cu adevăruri cinice, dramatice.

Personajul principal interpretat de Radu Beligan prezintă în fapt povestea de viaţă a unui reputat dramaturg, cunoscut sub numele de Leon Saint-Pe, care, ajuns în amurgul vieţii, decide să scrie o piesă de teatru în 6 acte, în care tipologiile de personaje sunt inspirate din realitate, din viaţa familie sale.

Piesa propune o viziune lucidă, care are o tentă cinică asupra vieţii de familie – părinţi – copii, sănătate – boală, prietenii interesate, amantlâc, interese conjugale, sănătate – boală, egoism, generozitate excesivă.

Titlul foarte sugestiv “Egoistul” este înşelător la prima vedere, lucru demonstrat de o răsturnare de situaţie care demonstrează în fond că egoişti, manipulatori, interesaţi şi superficiali sunt membrii familie sale. Mai precis, cele două fiice ale sale, una nestatornică din punct de vedere familial, având mai multe căsnicii eşuate, cealaltă măritată, cu doi copii, care pretinde că şi-a găsit bărbatul de care avea nevoie în persoana unui amant italian, bun prieten cu soţul acesteia, şi un băiat leneş, incapabil a-i asigura soţiei sale fotomodel viaţa la care aceasta aspiră.

Pe lângă aceste personaje, în viaţa protagonistului denumit în repetate rânduri, nefondat, “Egoistul”, există şi prietenul de-o viaţă, un prieten interesat, ratat din punct de vedere scriitoricesc, care apelează la şantajul sentimental pentru a obţine diferite sume de bani de la prietenul său dramaturg, alături de fosta soţie a personajului interpretat de Radu Beligan, genul femeii care şi-a desconsiderat o viaţă întreagă soţul, şi care apelează la tertipuri femeieşti în speranţa că va obţine o sumă frumuşică de bani de la fostul soţ. De cealaltă parte a baricadei, stă mai tânăra amantă a “Egoistului”, aspirantă la o carieră în actorie, genul femeii interesată atât de banii bătrânului alături de care trăieşte, cât şi de relaţiile pe care acesta le are şi cu care ar fi putut să o propulseze spre o carieră strălucită ca actriţă.

Pentru că pe parcursul scenelor izbucnesc multiple certuri cauzate de lipsa banilor, “Egoistul” alege să semneze de fiecare dată cecuri pentru ai lui, în felul acesta mulţumindu-şi din punct de vedere financiar familia, care la auzul veştii că ar putea primi bani de la tatăl scriitor, se poartă ca o “haită de hiene”.

Cu acelaşi calm şi cu aceeaşi seninătate, personajul central asistă la sărbătorirea “bunului” său prieten, un “mare scriitor”, care deşi scrie “ermetic”, îşi cumpără premiul pentru cel mai bun scriitor, culmea cu banii obţinuţi de la prietenul său “Egoist”, pe care îl şantajează de câte ori are ocazia, invocând că are nevoie de bani pentru a-i satisface capriciile viitoarei sale neveste.

Dialogurile sunt pline de umor fin, dar şi spumos, gânditul cu voce tare al protagonistului făcând deliciul piesei, iar în final, Radu Beligan, prin personajul său ajunge la concluzia că scenele de viaţă care se petrec în casa sa şi felul de a fi al familiei sale constituie în fond un subiect de zile mari pentru următoarea sa piesă de teatru, pe care în finalul spectacolului începe să o scrie.

La vârsta de 92 de ani, actorul Radu Beligan a demonstrat o dată-n plus publicului său că a fost, şi este o somitate a teatrului românesc. Ca drept dovadă, în România, piesa “Egoistul” se joacă cu casa închisă din anul 2004, şi va avea viaţă lungă datorită genialităţii şi talentului actorilor.

Alături de Radu Beligan, pe scena suceveană au mai urcat şi alţi actori ai teatrelor bucureştene: Simona Bondoc, Sanda Toma, Lamia Beligan, Medeea Marinescu, Ileana Olteanu, Cesonia Postelnicu, Damian Crâsmaru, Mihai Niculescu, Tomi Cristin şi Silviu Biriş.


Intră acum și în grupul de