La ceas aniversar pentru pasaportul romanesc, o angajata de la Direcţia Generala de Pasapoarte din Suceava a fost avansata in grad. Afla aici despre cine este vorba (VIDEO)

Cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la promulgarea – în data de 19 martie 1912 – prin Înaltul Decret Regal nr.1758, a primei legi româneşti care reglementa regimul paşapoartelor, o angajată a Direcţiei Generale de Paşapoarte din Suceava a fost avansată în grad pentru merite deosebite obţinute în cadrul serviciului.

Notificarea a fost trimisă din partea Ministerului Administraţiei şi Internelor – Direcţia Generală de Paşapoarte către sediul Prefecturii din Suceava, în cursul dimineţii de luni.

Potrivit subprefectului Angela Zarojanu, cu ocazia zilei aniversare a Paşaportului românesc, Ministrul Gabriel Berca a emis un ordin în care câţiva poliţişti cu merite excepţionale vor fi avansaţi în grad profesional următor înaintea îndeplinirii stadiului minim.

Pentru activitatea depusă la Serviciul Paşapoarte din cadrul Instituţiei Prefectului a fost nominalizată Dorina Bolocan. Aceasta va fi avansată în gradul de inspector principal de poliţie, actualmente fiind inspector în cadrul serviciului – Emitere, eliberare paşapoarte şi probleme de emigrări.

„În mod normal, Dorina Bolocan urma a fi avansată anul viitor, deoarece statutul poliţistului prevede un an şi jumătate vechime în gradul deţinut anterior pentru a putea fi avansat înainte de termen, iar termenul se împlinea abia anul viitor în luna martie”, a clarificat comisar-şef de poliţie, Angela Cleopatra Irimia, şeful serviciului de paşapoarte din Suceava.

În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă care a avut loc în cursul dimineţii de luni, Angela Irimia a realizat o prezentarea a reperelor evolutive ale istoriei paşapoartelor româneşti.”Fie că s-au numit << salvconducte >> , << scrisori adeveritoare >> , << cărţi de pribegie >> , << răvaşe >> , << sineturi >> , << teşcherele >> , << foi de circulaţie >> , << foi de călătorie >> , << bilete de trecere peste frontieră >> , << pasuri >> sau << paşapoarte >> , aceste documente emise de autorităţile statale atestau identitatea, cetăţenia şi calitatea posesorului lor”, a arătat comisarul-şef.

Irimia a declarat că paşapoartele aveau diferite termene de valabilitate: 12 luni, 6 luni sau 3 luni, având formatul unei mici cărţi portative. Paşapoartele erau individuale; cu toate acestea soţul, soţia şi copiii legitimi minori puteau figura pe acelaşi paşaport, nu însă şi servitorii, guvernantele copiilor, damele de companie şi secretarii. Paşapoartele colective se eliberau doar grupurilor de persoane care efectuau călătorii în afara ţării în scopuri ştiinţifice sau sportive, trupelor de artişti şi tarafurilor de lăutari. Locuitorii români, din comunele situate la o distanţă de cel mult 15 km de frontieră, primeau bilete de trecere peste frontieră, valabile 5 zile numai pentru o singură călătorie şi costau 30 de bani.

Paşapoarte româneşti, eliberate în străinătate

Începând de anul trecut au fost aduse o serie de modificări în ceea ce priveşte regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. În acest sens, cetăţenii care depun cerere pentru eliberarea paşaportului electronic pot alege să ridice paşaportul de la orice serviciu de paşapoarte din ţară, sau de la oricare misiune diplomatică sau oficiu consular al României în străinătate. “La această procedură de ridicare a paşaportului din străinătate apelează în general studenţii, sau persoanele care nu şi-au stabilit domiciliul undeva în ţară şi solicită ridicarea paşaportului din judeţul în care muncesc”, a explicat Angela Irimia.

De asemenea, din luna august a anului trecut, Prefectura Suceava a introdus posibilitatea ca cetăţenii din străinătate să se poată programa online la serviciul Paşapoarte, pentru ca astfel să se poată realiza un program şi la instituţia suceveană, pentru evitarea aglomeraţiei care se produce îndeosebi în luna august a fiecărui an.

Totodată, cererile pentru eliberarea paşapoartelor electronice sau temporare se pot depune şi la ambasadele sau consulatele României din străinătate. Pentru a veni în întâmpinarea cetăţenilor, începând cu acest an – în municipiul Rădăuţi se vor desfăşura activităţi de preluare a cererilor de paşapoarte electronice cu staţia mobilă. Deocamdată punctul mobil nu a fost deschis, întrucât nu au existat suficiente solocitări în acest sens. Acest serviciu vine în sprijinul cetăţemilor şi va deschide cel mai probabil din vară.