Noua cale a mătăsii, proiect chinez de circa 5000 de miliarde de dolari, ce trece prin Suceava, ar putea suplini dezinteresul cronic al guvernelor României de a dezvolta infrastructura în regiunea Moldovei

China planifică de câțiva ani o mega investiție în infrastructură menită să conecteze mai multe continente: o rută care să lege China de Asia Centrală, să ajungă la Istanbul, de aici prin Moldova să lege  Ucraina și Rusia de Europa Occidendală și nordul Africii, întorcându-se prin Oceanul Indian înapoi spre China.

Bugetul acestui mega proiect este de aproximativ 5.000 de miliarde de dolari și secretul din spatele său este simplu: China este în prezent cea mai mare putere industrială a lumii, și în curând cea mai mare economie ceea ce face ca nevoile de materii prime să fie absolut necesare, Asia Centrală având cel mai mare potențial în acoperirea acestei nevoi; pe de altă parte conectarea Chinei la Europa îi asigură accesul la cea mai bună piață de desfacere a mărfurilor sale în termeni de putere de cumpărare și număr de cumpărători.

Ceea ce ne interesează pe noi este dezvoltarea segmentului terestru de infrastructură între Turcia și spatiul ucrainean și rus care poate aduce regiunii Moldova conectarea la fluxuri de transport și investiții ce ar scoate regiunea noastră din izolare și sărăcie.

Cum dezvoltarea economică a județelor din vestul țării s-a bazat pe conectarea la rețeau ungară de autostrăzi ce asigură accesul spre vestul Europei, acest proiect chinez poate suplini dezinteresul cronic al guvernelor României de a dezvolta infrastructura în regiunea Moldovei.

Dată fiind decizia Ministerul Transporturilor din România de a bloca finanțarea autostrăzii Iași-Târgu Mureș ce reprezintă șansa de dezvoltare economică a regiunii Moldova prin conectarea la economia Uniunii Europene, singura speranță rămasă este proiectul chinez de dezvoltare a rutei Nord-Sud de interconectare a Turciei de Ucraina și Rusia, regiunea Moldovei putându-se conecta economic de Europa Occidentală prin Ucraina și Polonia (traseul peste Carpați fiind blocat de Guvernul României).

 

Sociolog Dr. Adrian BOTEZATU

loading...