Ioan Bălan către ministrul de Interne: Jocul „de-a șoarecele și pisica” între polițiștii rutieri și șoferi nu este productiv. Tolerați impunerea „normelor de amenzi” pentru polițiștii rutieri și agreați ca polițiști în civil să aplice amenzi?

Vicepreședintele PNL, deputatul de Suceava Ioan Bălan, a întrebat-o pe ministrul de Interne, Carmen Dan, care sunt măsurile de prevenție adoptate de polițiști pentru siguranța circulației pe drumurile publice și de ce singurele măsuri sunt aplicarea de amenzi contravenționale în baza unor „norme de amenzi”.

Bălan arată că una dintre cele mai importante deficienţe ale politicilor publice din România o reprezintă dezinteresul, aproape total, al autorităţilor române faţă de măsurile și acţiunile de prevenţie.

„Acest lucru este caracteristic, practic, la nivelul tuturor politicilor publice: absenţa politicilor de sănătate de tip preventiv, inexistența unor politici de prevenţie a abandonului școlar, politici slabe de prevenţie a acțiunilor de tip infracţional și chiar absenţa totală a politicilor preventive în domeniul circulaţiei rutiere pe drumurile publice. După cum foarte bine cunoașteți, prevenţia se caracterizează, nu numai printr-o înaltă eficacitate a înlăturării efectelor negative, nedorite, dar și printr-o mai mare eficiență, prin mai puţine resurse bugetare angrenate”, susține deputatul sucevean.

El adaugă că, din păcate, nu a remarcat ca la nivelul Ministerului Afacerilor Interne să existe preocupări reale în domeniul prevenţiei, fie că este vorba despre infracţionalitate, fie despre siguranţa cetăţeanului, sau despre siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.

„În legătură cu acest ultim aspect, singurele acţiuni întreprinse de lucrătorii poliţiei rutiere sunt legate de aplicarea de sancţiuni contravenţionale, ca urmare a așa-numitelor „norme de amenzi” pe care le dau șefii ierarhici. Această așa-zis politică, și-a demonstrat deja perfecta ineficacitate: numărul de accidente rutiere înregistrate în România este în continuare unul dintre cele mai mari din Uniunea Europeană”, a explicat deputatul.

El menționează că nu dorește să fie înțeles greșit, iar contravenientul trebuie să suporte consecinţele faptelor sale, dar susține că sarcina principală a lucrătorilor poliţiei rutiere trebuie să fie legată de cu totul alte rezultate cum ar fi un număr cât mai mare de șoferi care se conformează voluntar și respectă regulile de circulaţie, cât mai puţin accidente rutiere soldate cu victime sau pagube materiale, tot mai multă siguranță în circulaţia pe drumurile publice.

”Îndeplinirea acestor obiective este indisolubil legată de acțiunile preventive pe drumurile publice și nu de jocul „de-a șoarecele și pisica” între lucrătorii poliţiei rutiere și conducătorii auto”, susține parlamentarul sucevean.

Ion Bălan mai arată că, potrivit legii, lucrătorii poliţiei rutiere sunt obligaţi să sancţioneze administratorii drumurilor publice pentru absenţa marcajelor și semnalizărilor rutiere, precum și pentru gropile apărute în stratul astfaltic sau alte obstacole care amenință siguranţa circulaţiei.

El îi cere ministrului de Interne să prezinte câte sancţiuni au fost aplicate de lucrătorii MAI în prima jumătate a anului administratorilor drumurilor.

Totodată, Bălan precizează că tot potrivit legii, lucrătorii poliţiei sunt obligaţi să poarte uniformă cu însemne și înscrisuri distinctive.

„Vă rog să precizaţi dacă agreaţi și toleraţi situaţiile în care lucrătorii poliţiei rutiere constată și aplică sancțiuni fără să poarte uniforme”, a mai cerut Bălan care solicită ministrului de Interne să precizeze și dacă agrează și tolerează situaţiile în care șefii ierarhici ţin sub presiune lucrătorii poliţiei rutiere, prin impunerea așa-numitelor „norme de amenzi”.

Mai mult, deputatul sucevean cere ministrului, având în vedere vechimea parcului auto naţional, precum și numărul mare de autovehicule înmatriculate în exteriorul țării, să precizeze dacă, în colaborare cu Registrul Auto Român, s-au întreprins verificări privind starea tehnică a autovehiculelor, dar și ce campanii de prevenţie în domeniul siguranţei circulaţiei pe drumurile publice s-au derulat, la nivel naţional, în prima parte a anului 2017.(N.B.)