Deputatul Ioan Bălan către ministrul Sănătății: Exact în momentul când au nevoie de asistență medicală mulți asigurați constată că nu sunt în baza de date a Casei de Asigurări de Sănătate. Când veți rezolva problema?

Deputatul PNL de Suceava, Ioan Bălan, i-a transmis ministrului Sănătății, Florian Bodog, o întrebare privind erorile din sistemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate, arătând că mulți asigurați nu se regăsesc în baza de date, iar că cei care sunt angajați sunt incluși în rândul asiguraților și pot beneficia de servicii medicale doar după ce primesc primul salariu și nu din ziua în care sunt angajați.

„Este de-a dreptul greu de crezut faptul că, după ce s-au cheltuit zeci de milioane de euro în sisteme informatice, în platforme software, în implementarea cardului de sănătate și multe alte proiecte de informatizare a sistemului asigurărilor de sănătate, în anul 2017, angajaţi cu forme legale, care plătesc la zi contribuţiile obligatorii de sănătate, exact în momentul în care au nevoie de asistenţă medicală, constată cu surpindere că nu apar în bazele de date ale caselor de sănătate sau apar că fiind neasiguraţi”, arată Bălan.

El adaugă că uneori, aceste erori se constată și se remediază destul de repede, însă prilejuiesc un mare și inutil efort și discofort asiguraţilor, dar că alteori, asiguraţii pacienţi nu se pot deplasa pentru a solicita caselor de sănătate remedierea erorilor și, în consecință, deși au contribuit, nu pot beneficia de servicii medicate gratuite sau compensate.

„În plus, legislaţia muncii și cea fiscală menţin situaţii încă nerezolvate, în care contribuabilii la fondul de sănătate, nu pot beneficia de servicii până la efectuarea plăţilor în sistem (de exemplu: o persoană angajată pentru prima dată sau după o întrerupere de activitate, începând cu data de 1 a lunii, deși plătește asigurări cu această dată, va beneficia de calitatea de asigurat abia după prima plată a salariului, care se va efectua după 30-40 zile sau chiar mai târziu; alte categorii care obţin venituri din activităţi independente se confruntă cu aceeași situaţie: plătesc, dar nu sunt asiguraţi)”, mai susține deputatul sucevean.

El consideră că această situaţie reclamă soluţii rapide și responsabile faţă de pacienţii contribuabili și solicită ministrului să spună dacă a  dispus sau are în intenţie să dispună verificări privind identificarea motivelor pentru ca în sistemele informatice privind asiguraţii să nu mai apară erori prin care contribuabilii. plătitori de asigurări de sănătate, să nu mai fie plimbaţi pe drumuri pentru a-și demonstra calitatea de asigurat.

Totodată, Ioan Bălan, îi cere lui Florian Bodog să explice care este soluţia urgentă pe care a identificat-o cu privire la cel de-al doilea aspect semnalat și anume că angajaţii sau persoanele care obţin venituri din alte surse și care contribuie la bugetul asigurărilor de sănătate să fie asigurate din prima zi a contribuţiei lor și nu după 30-90 de zile, neori chiar și mai mult.

„Asigurarea de sănătate ar trebui să presupună acoperirea riscurilor începând din data și de la ora la care angajatul/persoana independentă contribuie/plătește, așa cum se întâmplă în situaţia tuturor tipurilor de asigurări”, a conchis Ioan Bălan.