Biletul pentru o călătorie TPL se majorează la 2,5 lei, abonamentul nominal pe toate liniile va ajunge 75 de lei, iar abonamentul nenominal-115 lei-proiect de hotărâre

Consiliul Local Suceava urmează să decidă, joi, dacă va aproba majorarea tarifelor pentru biletele și abonamentele pentru transportul public local de persoane.

Potrivit proiectului de hotărâre, noile valori ale tarifelor vor fi de 2,50 lei/calătorie -pentru biletul de călătorie;  6 lei – pentru abonamentul fracțional nominal valabil o zi pe toate liniile;  27 lei – pentru abonamentul fracționat nominal valabil 7 zile pe toate liniile;  46 lei -pentru abonamentul fracțional nominal valabil  15 zile pe toate liniile; 75 lei – pentru abonamentul lunar nominal integral general valabil pe toate liniile și  115 lei -pentru abonamentul lunar nenominal integral general valabil pe toate liniile.

În expunerea de motive pentru adoptarea acestui proiect de hotărâre, primarul Sucevei, Ion Lungu, arată că TPL motivează majorarea tarifelor prin creșterea cheltuielilor.

Astfel, prețul actual al combustibilului de 5,5 lei/litru comparativ cu 4,45-4,5 lei/litru în anul 2010 (când s-a fundamentat valoarea biletelor de călătorie practicate în prezent și că în condițiile în care consumul lunar este de 100.000 litri de motorină, care, la o diferență de 1 leu/litru, duce la o cheltuială mai mare cu 100.000 lei/lună.

Totodată, cheltuielile cu utilitățile (energie, apă și canal) sunt cu 100% mai mari în anul 2018 făță de anul 2010, iar creșteri semnificative s-au înregistrat cu întreținerea  și reparația mijloacelor de transport cauzate de creșterea vechimii parcului auto și a numărului de kilometri rulați de autobuzele din dotare, fiind adăugat și efectul creșterii cursului leu/euro asupra costurilor pieselor de schimb, anvelopelor   și acumulatorilor.

Totodată, TPL explică și că nivelul cheltuielilor cu munca vie a crescut, de la un salariu lunar minim pe economie de 800 lei în anul 2010 la 1.900 lei în anul 2018, iar șoferii au la ora actuală salarii mai mici decât cei de la alte societăți de transport public local din țară, motiv pentru care personalul angajat este subdimensionat, fiind necesară efectuarea de ore suplimentare pentru asigurarea programului de transport.

„lmposibilitatea plății orelor suplimentare a generat deja nemulțumniri în rândul membrilor Sindicatului “Autobuzul” din care fac parte angajații transportatorului”, se arată în document.

În aceste condiții, TPL S.A. a fundamentat necesitatea majorării tarifelor practicate prin notă justificativă la care a anexat structura pe elemente de cheltuieli pentru modificarea tarifului biletului și abonamentelor.

Primarul Ion Lungu a declarat recent că el nu susține majorarea tarifelor TPL ci creșterea numărului de călători.

El a spus că după achiziționarea parcului de autobuze electrice costurile TPL cu combustibilii vor scădea considerabil, iar bugetul companiei de transport public de persoane va putea fi folosit pentru creșterea calității serviciilor și venituri mai bune pentru angajați.

(N.B.)