Conducerea fără permis, viteza și conducerea sub influența alcoolului, principalele cauze concurente ale accidentelor grave din județul Suceava. Cele mai multe accidente grave s-au produs în a doua parte a zilei, în localități, pe drumurile naționale DN 17, DN 2, DN 2 E și DN 17 A-informare ATOP Suceava

Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) Suceava a realizat o analiză a situație accidentelor rutiere din județul Suceava și face mai multe recomandări pentru luarea de măsuri care să conducă la prevenirea evenimentelor rutiere.

Astfel, potrivit informării ATOP, Poliția Județeană Suceava a realizat o analiză a accidentelor de circulație grave, prezentând o situație comparativă între anul 2017  și 2018, precum și pentru primul trimestru din 2019.

Conform acestei analize, în anul 2018, în județ s-au produs 283 accidente de circulație grave, soldate cu 84 persoane decedate, 237 răniți grav și 121 de răniți ușor, iar comparativ cu anul 2017 se constată scăderea cu 13 a numărului de accidente rutiere grave, scăderea  20 a numărului de persoane decedate, scăderea cu 17 a numărului de persoane rănite grav și scăderea cu 5 a numărului de persoane rănite ușor, iar județul Suceava s-a menținut pe primul loc în cazul numărului de persoane decedate, situându-se pe locul șapte în ceea ce privește numărul accidentelor  rutiere  grave produse .

De menționat este că în anul 2018 au fost înregistrate 8 accidente rutiere grave cu autor necunoscut, față de 9 accidente rutiere grave în anul 2017.

În 2018 accidentele rutiere grave au înregistrat o creștere în mediul urban, față de anul 2017, respectiv  o scădere în mediul  rural, iar în ambele perioade, cele mai multe accidente s-au produs în municipiul Suceava fiind constatată  o creștere semnificativă, de circa 33 la sută a acestor accidente pe raza municipiului Suceava.

De asemenea, în ambele perioade, cele mai  multe  accidente s-au produs în  mediul rural, unde s-au înregistrat și cele mai multe victime omenești.

De menționat este că în anul  2018,  a  crescut  numărul  accidentelor  rutiere  produse pe  stradă și  pe alte drumuri, respectiv a scăzut numărul  celor produse pe drumuri naționale,  drumuri județene și drumuri comunale.

Datele arată că cele mai multe accidente s-au produs pe DN 1 7 (Suceava-Vatra Dornei) (28), DN 2 (Fălticeni-Suceava-Siret) (24) și DN 17A (Sadova-Palmă-Sucevița) (14), iar totodată, pe aceste artere s-au înregistrat aproximativ 32,43% din accidentele soldate cu deces în anul 2018.

Totodată, 88,69% din accidentele rutiere grave s-au produs în localitate, în anul 2018 (251accidente rutiere soldate cu 68 morți, 215 răniți grav și 97 răniți ușor), iar în anul 2017, un procent de 82,43% din accidentele rutiere grave. În ambele perioade, cele mai multe accidente rutiere s-au produs în intervalele orare 12:00-17:59 și 18:00-23:59;

Analiza mai arată că în anul 2018 cele mai multe evenimente rutiere grave au avut loc în zilele de luni, miercuri, vineri și duminică, în timp ce în anul anterior cele mai multe astfel de evenimente au avut loc în zilele de luni, vineri  și duminică, iar mai multe au fost în lunile august și octombrie.

Totodată, se constată că  în anul 2018, se mențin că și principale cauze ale accidentelor de circulație grave viteza, respectiv viteza neadaptată la condițiile de drum și viteza neregulamentară și indisciplina  pietonilor, iar cele mai mari creșteri la cauzele principale le reprezintă neacordarea de prioritate pietoni, neacordare prioritate vehicule și adormire la volan.

În aceeași analiză se menționează că principalele cauze concurente în cele două perioade au fost conducerea fără permis, viteza și conducerea sub influența alcoolului.

Totodată se arată că în anul 2018, în accidentele rutiere grave produse pe raza județului Suceava au fost implicați un număr de 380 de conducători de vehicule, în timp ce în 2017, au fost implicați un număr de 406 de cooducători de vehicule, iar în ambele perioade, majoritatea conducătorilor de vehicule implicați în accidente au fost bărbați, iar cei mai mulți dintre conducătorii de vehicule implicați în aceste accidente aveau vârstă cuprinsă între 18 și 35 de ani.

Potrivit analizei, în primul trimestru al anului 2019, pe raza județului Suceava s-au produs 41 de accidente de circulație grave, în scădere cu 13 accidente de circulațe, reprezentând 23% din totalul accidentelor rutiere produse în județ, fiind în scădere și numărul persoanelor decedate în accidente.

Analiza mai arată că în primul trimestru zona cu risc de producere a accidentelor de circulație sunt drumurile naționale DN 2 E  (Fălticeni-Gura  Humorului},  DN 17 A (Sadova-Palma-Sucevița) și DN 2 (Fălticeni-Suceava-Siret) și că un  număr  mai  mare  de  accidente rutiere au avut  loc  în localitățile Suceava, Rădăuți, Marginea și Gura Humorului.

Totodată, se arată că în primele trei luni ale anului 2019 cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs în intervalul orar 18:00-23:59 și în zilele de joi, vineri și duminică, acestea fiind și zilele în care vin și pleacă cele mai multe persoane, în special turiști.

ATOP Suceava prezintă și câteva măsuri pentru îmbunătățirea activităților având ca scop reducerea numărului de accidente grave.

Astfel, se propune continuarea asigurării cu echipaje de poliție rutieră în a două parte a intervalului zilei și pe timpul nopții, astfel încât prezența acestora pe rețeaua drumurilor din zonele de competență să determine creșterea corespunzătoare a siguranței circulației și prevenirea  producerii accidentelor  rutiere.

ATOP Suceava solicită folosirea la întreagă capacitate a mijloacelor tehnice certificate în constatarea abaterilor de la normele rutiere (aparatele radar și etilotestele), urmărindu-se crearea sentimentului de omniprezență al poliției și obținerea  în acest fel a unui plus de eficiență în munca de prevenție.

Un alt obiectiv presupune intensificarea cooperării cu autoritățile cu atribuții în domeniul rutier din cadrul ANAF, RAR și ISCTR, în vederea întăririi disciplinei în rândul operatorilor de transport mărfuri și persoane, inclusiv transportul în regim de taxi și de închiriere și a celor care nu se supun licențierii.

Mai mult, se propune organizarea de activități preventive pe principalele cauze generatoare a evenimentelor rutiere, respectiv viteză, pietoni, prioritate pietoni  și bicicliști.

Alte măsuri presupune verificarea legalității documentelor autovehiculelor cu numere străine care circulă pe drumurile publice, continuarea aplicării cu fermitate a măsurilor legale și aplicarea măsurilor ce se impun.

ATOP mai propune construcția de drumuri laterale pentru tractoare, căruțe  și construcția de piste pentru biciclete, dar și respectarea obligativității constructorilor de a executa lucrări de amenajare a drumurilor actuale doar dacă sunt prevăzute cu trotuare, în condițiile în care au fost construite zeci de drumuri care nu au prevăzute trotuare și nu există nici măcar un drum în județ care să fie interzis a fi construit din cauza lipsei trotuarelor.

„Datele statistice referitoare la localizarea, pe categorii de drum, a accidentelor grave oferă indicii clare asupra  faptului că ponderea activităților poliției  rutiere  trebuie  asigurată  în continuare pe drumurile naționale și în special europene pe care se desfașoară – conform recensămintelor periodice ale traficului -mai mult de 60 % din trafic. Îndeplinirea obiectivelor pentru asigurarea desfășurării traficului rutier în condiții de siguranță, confort și economicitate – nu poate fi realizată fără o strânsă colaborare între poliție și administrațiile locale”, susține președintele ATOP Suceava, Eugen Șalar.(T.B.)

loading...