Învăţământul liceal, obligatoriu

În urma negocierilor cu sindicatele, Ministerul Educaţiei a convenit să se propună Parlamentului obligativitatea învăţământului liceal, precum şi a grupei pregătitoare ce va fi asimilată la nivelul învăţământului primar. „Este un obiectiv către care România anului 2009 trebuie să tindă, există şi în documentele europene o asemenea prevedere de extindere a gradului de cuprindere în învăţământul liceal. Dacă prin lege se va accepta, considerăm că este un pas înainte spre formarea profesională în societatea românească”, a declarat Ecaterina Andronescu.

Cele două părţi s-au concentrat asupra ciclurilor de învăţământ, şi au convenit asupra obligativităţii grupei pregătitoare, apoi vor rămâne 4 ani ciclul primar, 4 ani ciclul gimnazial şi ciclul liceal de 4 ani.

Atât educatorii cât şi educatorii suceveni sunt de părere că măsura obligativităţii grupei pregătitoare este foarte bună. „Micuţii vor intra în clasa I cu elemente de bază cum ar fi cunoaşterea cifrelor, a culorilor, vor şti să facă adunări uşoare. Clasele I erau foarte neomogene în privinţa cunoştinţelor. Aveam copii care nu au fost niciodată la grădiniţă şi care nu ştiu nimic, şi copii care au parcurs grupele şi care deţin multe cunoştinţe. În aceste condiţii ajungeam să ne concentrăm atenţia mai mult asupra celor cu minime cunoştinţe în detrimentul celorlalţi”, ne-a declarat Vasilica C., învăţătoare.

Cât priveşte învăţământul liceal obligatoriu, părerile sunt împărţite. „O să ajungem să nu mai avem specialişti. Toţi vor fi cu mapa şi nimeni cu sapa”, a spus un profesor sucevean de discipline tehnice.

Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării a decis în urmă cu câteva luni desfiinţarea şcolilor de arte şi meserii şi înlocuirea lor cu licee tehnologice.
Şeful IŞJ Suceava, Petru Carcalete, preciza că elevii care termină anul acesta clasa a X-a la SAM pot opta, pentru anul de completare, să intre în clasa a XI-a, iar cei care finalizează acum anul de completare pot continua cu clasa a XII-a şi apoi cu clasa a XIII-a.

Petru Carcalete a spus că transformarea şcolilor de arte şi meserii în licee tehnologice nu presupune resurse financiare suplimentare, deoarece acestea se înfiinţează pe lângă liceele tehnice existente.