Guvernantii sustin ca elevii din zonele defavorizate au invatat, in 2010, ce inseamna spiritul civic

În condiţiile în care copiii din zonele sărace din judeţ se gândesc la ce vor mânca, sau mai rău, în loc să fie trimişi la şcoală de părinţi, ei cerşesc pentru a-i întreţine pe cei care le-au dat viaţă şi ar fi trebuit să aibă grijă de ei, guvernanţii vorbesc despre faptul că elevii din zonele defavorizate au învăţat, pe parcursul acestui an, despre spiritul civic.

La sediul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, au avut o serie de discuţii în cadrul proiectului strategic „Oferte educaţionale inclusive extracurriculare şi extraşcolare pentru formarea stilului de viaţă sănătos şi a cetăţeniei active pentru copii din comunităţi dezavantajate, cu precădere rurale în învăţământul preuniversitar din România”.

Proiectul este derulat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 şi se adresează, în special, elevilor din comunităţile dezavantajate din mediul rural.

La eveniment au participat Oana Badea, secretar de Stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Raed Arafat, subsecretar de Stat în cadrul Ministerului Sănătăţii, precum şi experţi în cadrul proiectului din mediul academic şi societatea civilă: prof. dr. Aurora Liiceanu, prof. dr. Florin Tudose, dr. Cristian Andrei şi jurnalistul Mircea Toma.

Secretarul de stat Oana Badea a afirmat că proiectul poate fi considerat unul dintre cele mai reuşite ale MECTS. „Declarativ, de cel puţin 10 ani aud că trebuie să dăm mai multă importanţă educaţiei şi nu informaţiei. 2010 este un an benefic pentru educaţie – şi plusez puţin -, 14 decembrie 2010 va fi o zi care, atât pentru acest proiect, cât şi pentru educaţia din România, va însemna foarte mult. N-o spun pentru că este oportun, ci pentru că eu cred că astfel de proiecte sunt cele de care sistemul are nevoie. Faptul că vă adresaţi elevilor din zonele dezavantajate este o idee benefică. Dar nu trebuie să-i uităm nici pe cei din marile oraşe, din cartierele care înseamnă zone dezavantajate. Deficitul în acest sens este peste tot. Şi avem datoria să acţionăm”.

Opinia demnitarului MECTS a fost susţinută şi de subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, dr. Raed Arafat. „Proiectul este, fără îndoială, foarte important. Dacă reuşim din tot acest proiect să introducem anumite lucruri în dezvoltarea elevilor în România, am făcut exact ce am dorit şi am realizat scopul. Cred că împreună putem face foarte multe. Ministerul Educaţiei are un rol major în acest sens şi acest proiect este un pas înainte. Eu sper ca acest pas să-l folosim pentru a face lucruri mult mai multe la nivelul şcolilor şi insist pentru cursurile de prim”, a declarat dr. Raed Arafat.

„Acest proiect are drept concept de bază ideea de atitudine şi din acest punct de vedere cred că ne înscriem foarte aproape de ceea ce promovează Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi anume, importanţa cunoştinţelor. Însă atitudinea este cea mai importantă şi poate acest lucru explică de ce la noi nu există voluntariat, ideea de a se implica, de a avea spirit civic în societate”, a opinat şi prof. dr. Aurora Liiceanu.

Proiectul a inclus şi o componentă de cercetare cantitativă naţională adresată elevilor din sistemul de învăţământ gimnazial şi liceal. Datele colectate la începutul anului 2010 arată că fiecare al cincisprezecelea elev peste 10 ani este supraponderal sau obez, fiecare al zecelea elev peste 10 ani nu se spală pe dinţi zilnic, fiecare al doilea elev de clasa a XII-a a încercat să fumeze măcar o dată, fiecare al treilea elev peste 10 ani consideră că a fi voluntar este un lucru puţin important.