Ionuț Epureanu: Prevenirea accidentelor rutiere nu merge cu pliante și postări pe rețele de socializare, ci cu polițiști în stradă și cu măsuri ferme. Peste 8500 de permise de conducere au fost reținute și peste 60 de suceveni au ajuns în arest în prima jumătate a anului.

Purtătorul de cuvânt al Poliției Județene Suceava, comisar șef de poliție Ionuț Epureanu, a declarat la Analiza de Seară de la News Bucovina că polițiștii suceveni acționează în măsura posibilităților pentru prevenirea producerii de accidente rutiere, dar a explicat că la un număr de peste 250.000 de șoferi din județ, cu peste 270.000 de autoturisme înregistrate, dar cu aceeași rețea de drumuri de zeci de ani și cu doar cu puțin peste 60 de polițiști rutieri este nevoie și de implicarea societății în acest sens.

El a spus că Poliția Suceava a încercat să reducă din evenimentele rutieră prin măsurile pe care le adoptă cu intensificarea acțiunilor, în special pe perioada de week-end, fiind concentrate pe principalele cauze generatoare de accidente, respectiv viteza excesivă, indisciplina pietonilor, indisciplina biciliștilor, căruțașilor și mopediștilor și condusul după consumarea de băuturi alcoolice.

„Are românul scuze pentru orice. Că este sărbătoare, consumă alcool, dacă are un necaz în familie consumă alcool, dacă este bucuros, consumă alcool.(…) Sunt unii care nu se pot ține pe picioare și se urcă la volan”, a spus Epureanu.

El a apreciat că măsurile care trebuiesc luate vor trebui luate în regim de urgență și a explicat că deși de mai mulți ani se acționează în aceste direcții nu se observă o ameliorare în ceea ce privește accidentele rutiere și finalitatea lor în statisticile sumbre.

„De doi-trei ani, prin discuțiile constructive cu unitățile de parchet, Suceava este unul dintre județele fruntașe la persoane reținute și introduse în arest pentru consum de alcool. Numai în 2020 au fost peste 100 de persoane introduse în arest pentru consum de alcool la volan, iar în primele șase luni din acest an sunt peste 60 de persoane”, a spus comisarul șef Ionuț Epureanu.

El adăugat că s-a ajuns la concluzia că este greu să faci educație rutieră de la o zi la alta, iar primul lucru pe care încearcă acum Poliția să-l facă este să dea dovadă de fermitate în aplicarea legii.

„Ca să dai dovadă de fermitate trebuie să ai cu cine și cu ce. În primul rând trebuie să ai niște polițiști care să respecte deontologia, să ai polițiști care să nu fie corupți, să fie ei, în primul rând, un model prin ceea ce fac la serviciu și în afara acestuia”, a spus Epureanu.

El consideră că și o legislație mai fermă atât din punct de vedere contravențional cât și penal ar fi și în ajutorul polițistului și pentru siguranța societății, iar pe termen mediu și lung ar putea duce la o scădere a incidenței accidentelor rutiere.

Potrivit acestuia, cuantumul amenzii nu-i sperie pe unii șoferi și că pentru unii e chiar provocare să plătească o amendă de 300-400 de lei.

„Avem în șase luni aproape 8500 de permise reținute la nivelul județului. În ritmul ăsta, probabil, într-un an nu mai are nimeni permis de conducere în Suceava”, a spus comisarul șef de poliție.

El a arătat că în județul Suceava sunt aproximativ 257.000 de posesori de permise auto și sunt circa 280.000 de autovehicule înmatriculate în județ, fără să fie incluse cele în leasing sau cele cu numere străine.

În aceste condiții, infrastructura rutieră a rămas aceeași, chiar dacă s-a mai modernizat.

„Jungla auto se manifestă pe aceleași drumuri, în aceleași condiții și pe un fond de educație rutieră din ce în ce mai precară”, a spus Epureanu.

El consideră că accidentul tragic de duminică din Bacău se poate întâmpla în orice clipă pe orice drum național sau european din România.

„Tragedii se pot întâmpla. Problema este cum să le prevenim prin mijloace legislative, dar și prin alte mijloace”, a spus comisarul șef.

El a constatat că șoferul român, când iese în afara spațiului românesc, conduce de zici că e cel mai disciplinat șofer din Europa, dar același lucru nu se mai întâmplă când ajunge în spațiul românesc.

„Te întrebi de ce? Ori că legea nu e drastică, ori că instituțiile nu-și fac treaba, sau amândouă”, a spus Epureanu.

El a arătat că nici postarea de filmări cu diferite situații din trafic postate pe rețele de socializare nu ajută pentru că nu sunt probe în instanță

„A te rezuma la a filma și a posta niște imagini în mediul online și din tendința de a face niște like-uri să începi o dezbatere, nu ajută cu nimic legislația rutieră și fenomenul legislației rutiere. Vorbim multe de prevenție, vorbim de inițiative legislative care spun ca polițistul să nu stea la pândă. Nici eu nu sunt de acord să stea la pândă, nu asta e ideea de poliție și de poliție rutieră, dar nici nu trebuie să percepem prevenirea în ceea ce privește siguranța rutieră ca o joacă de-a poliția”, a explicat comisarul șef.

El a subliniat că prevenirea nu este ceea ce face el și colegii lui când merg la clasele I-IV să îi învețe pe copii să treacă strada, ci prevenirea în domeniul rutier se face prin prezența activă a polițistului în stradă și prin aplicarea legii.

„Semnele rutiere fac parte din prevenire. Când vezi un semn rutier este clar că e un semn de prevenire. Urmează o curbă în care nu ai vizibilitate, nu depăși. Ce prevenire mai mare să-ți facă? Să vină un polițist să te întrebe de ce ai depășit pe linie continuă și să te scuze că e prima dată când ai făcut-o?”, s-a întrebat comisarul șef.

El consideră că prevenirea accidentelor rutiere pentru România, a doua țară ca mortalitate în UE, nu merge cu pliante, cu fluturași, cu acțiuni de postat pe rețelele de socializare.

„Prevenirea trebuie făcută cu echipaj activ în stradă, cu polițiștii cei mai buni și mai pregătiți dacă îi ai și cu fermitate și cu un front comun din partea tuturor, inclusiv din partea mass media”, a spus Epureanu.

Comisarul șef a mai declarat că în județul Suceava, la parcul auto cu peste 270.000 de mașini înregistrate și peste 250.000 de posesori de permise și cu cea mai mare rețea de drumuri naționale și europene din țară, sunt puțin peste 60 de polițiști rutieri, specializați pe poliție rutieră și că se mai fac unele artificii legale ca unor polițiști de ordine publică să li se acorde și un aviz de poliție rutieră pentru că în mediul rural este singura patrulă pe o rază de 50 de kilometri.

Epureanu recunoaște că numărul polițiștilor rutieri din județ este foarte mic, dar spune că întregul aparat polițienesc este subdimensionat la provocările actuale.

„Din punct de vedere rutier ar trebui crescut, într-un fel sau altul, crescut numărul acestora. Fie printr-un restor intern, prin detașare, dar și IPJ Suceava lucrează cu un sfert din lucrători mai puțin, astfel încât este greu”, a menționa comisarul șef.

El consideră că România are o legislație rutieră permisivă, iar dacă aceasta s-ar înăspri, pedepsele mai mari, inclusic cele privative de liberatate, ar putea contribui la mărirea responsabilității.

Ionuț Epureanu a mai declarat că este important ca acest fenomen să fie tratat ca o problemă de siguranță județeană și să se implice cât mai multe organisme prin diverse acțiuni.

„Și agenții economici și agenții comerciali și instituții publice care nu au în fișa postului problematica rutieră să considere, măcar pentru județul Suceava, o problemă de siguranță județeană. Să o tratăm la un alt nivel și nu să o lăsăm ca un atribut al Parchetului pentru dosarul penal sau atribut al Polției la cei 60-70 de oameni pe care îi au la activități operative”, a mai spus Ionuț Epureanu.