Incep sa curga reclamatiile sucevenilor la adresa institutiilor financiare


Intră acum și în grupul de

Nici bine nu a început anul că la Comisariatul Judeţean pentru Protecţie Consumatorilor Suceava (CJPC) s-au şi înregistrat un număr de 8 reclamaţii vizând serviciile financiare prestate de instituţiile bancare şi instituţiile financiare nebancare (IFNURI). Potrivit directorului adjunct coordonator al CJPC Suceava, Elena Oanea, în luna ianuarie a fost cercetată o reclamaţie care viza un furnizor de servicii financiare constatându-se că acesta a majorat dobânda de la 12,3 (dobândă la încheierea contractului) la 18,25%, iar crescând procentual indicele dobânzii curente au crescut implicit şi toate taxele datorate băncii.

„Conform dispoziţiilor legale în vigoare banca avea obligaţia să încheie cu consumatorul un act adiţional prin care acesta să ia la cunoştinţă asupra indicilor de referinţă care stau la baza modificării costurilor creditului. Aceşti indici, verificabili, trebuiau menţionaţi în mod clar, neechivoc. Totodată, aceste informaţii cu privire la indicii de referinţă de care depinde dobânda revizuibilă nu apar explicitate nici în graficul de rambursare primit de client. Prin urmare, clientul nu a fost informat corect, clar şi precis asupra costurilor creditului, astfel încât să poată face o alegere în cunoştinţă de cauză”, declară Elena Oanea cu menţiunea că instituţia bancară a fost sancţionată cu o amendă în cuantum de 5.000 lei stabilindu-se măsura încheierii unui act adiţional pin care clientul să fie informat pe parcursul derulării creditului.

În opinia directorului adjunct coordonator al CJPC Suceava, o situaţie deosebită a fost cea a unui consumator din Suceava care reclamă faptul că nu a primit copia după contract, graficele de rambursare la încheierea contractului cu o instituţie financiar nebancară (IFN ) iar sumele de plată percepute au fost mai mari decât cele prevăzute iniţial.

„În urma cercetării reclamaţiei s-a constatat că în urma solicitării petiţionarei s-a emis un card de credit Euroline în vederea achiziţionării de bunuri de consum cu plata în rate. Contractul prevedea o promoţie cu dobândă şi avans 0% la tranzacţia iniţială. Pentru efectuarea tranzacţiei societatea creditoare a emis un card de credit prin care se puneau la dispoziţia petiţionarei două linii de credit, respectiv linie de credit pentru retragere numerar şi limită de credit pentru cumpărături cu plata în rate -tranzacţia iniţială”, spune Elena Oanea.

Aceasta arată că din studierea Condiţiilor Generale precum şi a înscrisurilor depuse la CJPC de către petiţionară şi societate s-au constatat două abateri contravenţionale ale operatorului economic în relaţia cu consumatorul. Astfel, în contract consumatorul nu este informat corect, complet şi precis asupra dreptului creditorului de a opera în linia de credit pentru retrageri numerar pe care acesta a pus-o la dispoziţia consumatorului. Pentru aceasta operatorul economic a fost sancţionat cu o amendă contravenţională în cuantum de 3.000 lei.

„Deşi în contract se prevede doar dreptul deţinătorului de a utiliza cardul şi codul PIN în vederea retragerii de numerar, din extrasele de cont a rezultat că, din limita de credit a clientului au fost retrase de către creditor sumele de plată restante pentru tranzacţia iniţială. Pentru această batere operatorului economic i s-a aplicat o amendă contravenţională în cuantum de 4.000 lei”, a subliniat Elena Oanea adăugând faptul că anul trecut operator a mai fost sancţionat de CJPC Suceava urmare cercetării unei reclamaţii pentru încălcarea prevederilor legale, respectiv nerespectarea clauzelor contractuale cu amendă de 20.000 lei.


Intră acum și în grupul de