Zeci de reclamatii privind aparatura de folosinta indelungata

Tot mai multe persoane se adresează în ultima perioadă la Comisariatul Judeţean pentru Protecţie Consumatorilor Suceava cu probleme vizând comercializarea produselor de folosinţă îndelungată şi garanţiile asociate acestora. De la începutul anului, s-au înregistrat deja un număr de 33 reclamaţii dintre care 16 întemeiate, 14 în curs de cercetare şi 3 neîntemeiate. Potrivit directorului coordonator adjunct al CJPC Suceava, Elena Oanea, problemele reclamate se referă la defectarea produselor în cadrul termenului de garanţie, nerealizarea măsurilor reparatorii prevăzute de lege, nerespectarea termenului de 15 zile prevăzut pentru măsura reparatorie.

„Printre produsele care fac subiectul reclamaţilor putem aminti: calculatoare, note book-uri, maşini de spălat, imprimante, mobilier, generatoare electrice, telefoane mobile, acumulatori şi baterii auto, boilere electrice, televizoare, etc. De la începutul anului şi până în prezent, valoarea măsurilor reparatorii – reparaţie produs, înlocuire, restituire contravaloare produs se ridică la suma de 10.000 lei. Operatorii economici care comercializează astfel de produse şi nu au respectat normele legale, afectând interese consumatorilor au fost sancţionaţi cu amenzi, în valoare totală de 15.000 lei”, a precizat Elena Oanea.

Potrivit acesteia, la achiziţionarea bunurilor de folosinţă îndelungată, în situaţia lipsei conformităţii produsului – defecţiuni, lipsă subansamble, consumatorii au dreptul de a solicita vânzătorului următoarele măsuri reparatorii, în următoarea ordine: în primul rând repararea produsului iar dacă defecţiunea este majoră, astfel încât repararea acestuia ar constitui un inconvenient semnificativ pentru consumator se va solicita înlocuirea acestuia, în al treilea rând, după parcurgerea primilor doi paşi, consumatorul poate solicita reducerea preţului sau rezilierea contractului, altfel spus restituirea contravalorii produsului. Această ultimă solicitare se poate face în situaţiile în care defecţiunea este majoră, nu s-a beneficiat de reparare din lipsa de piese de schimb sau nu s-a schimbat produsul cu unul similar din lipsă de astfel de produse din stoc, a mai menţionat Elena Oanea.

„Ceea ce este important de ştiut de către consumatori este că răspunderea în faţa consumatorului o poartă vânzătorul produsului, si este angajată dacă neconformitatea a apărut în termen de 2 ani, calculată de la data livrării produsului. Până la proba contrară -dovada pe care trebuie să o facă vânzătorul printr-o expertiză neutră, lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat în momentul livrării. Fac aceste precizări, deoarece prin certificatele de garanţie ale multor produse consumatorul este îndreptat spre unităţi de service, de multe ori aflate în alte localităţi. Deci, vânzătorul este obligat să preia produsul defect şi să se preocupe de realizarea măsurii reparatorii. Aducerea la confomitate a produselor se face fără plată, termenul fără plată incluzând şi costurile poştale, manopera şi materialele”, a declarat directorul coordonator adjunct al CJPC Suceava, subliniind că a făcut toate aceste precizări pentru ca toţi consumatorii să-şi cunoască mai bine drepturile.

„Atunci când acestea le sunt încălcate se pot adresa instituţiei noastre. Revin şi subliniez că neînsoţirea reclamaţiilor de documente precum bonul de casă, factura, certificatul de garanţie face imposibilă cercetarea acestora. Rugam consumatorii să păstreze aceste documente precum şi orice alte înscrisuri, cum ar fi înştiinţarea vânzătorului asupra neconformităţii produsului. Recomandam ca această notificare să se facă în scris, cu număr de înregistrare”, a mai completat Elena Oanea.